Wciąż przybywa dowodów na to, że europejska dieta znad morza śródziemnomorskiego śmiało może konkurować z najzdrowszymi kuchniami świata - japońską i koreańską. Oliwa z oliwek, ryby, świeże owoce i warzywa, dobrodziejstwa natury, które w niej królują, mogą wydłużyć zdrowe życie. Najnowsze badania przeprowadzone przez Hiszpanów wykazały, że taki sposób odżywiania zmniejsza ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

- To bardzo dobra wiadomość, ponieważ choroby układu krążenia są najczęstszą przyczyna zgonów na świecie. Teraz wiemy jak temu zapobiec - dzięki diecie - powiedział dr Miguel Angel Martinez-Gonzalez, główny autor badań z Universidad de Navarra w Pampelunie.

W badaniach przeprowadzonych przez hiszpańskich naukowców wzięło udział 7,5 tys. osób starszych chorych na cukrzycę lub z problemami sercowymi. Zostali oni podzieleni na trzy grupy kontrolne, z czego dwóm zalecono jeść posiłki zgodne z dietą śródziemnomorską. W jednej grupie najważniejszym składnikiem była oliwa z oliwek, w drugiej zaś orzechy. Trzecia grupa badanych jadła zgodnie z zalecaną zbilansowaną dietą, opierającą się na niskotłuszczowych produktach mlecznych, zbożach, owocach i warzywach.

W ciągu pięciu lat trwania badań odnotowano spadek zapadania na choroby układu krążenia u uczestników stosujących obie diety śródziemnomorskie od 28 do 30 procent. U badanych z trzeciej grupy, odżywiającej się zgodnie z dietą niskotłuszczową nie zauważono poprawy zdrowia - poinformowali naukowcy w poniedziałek w New England Journal of Medicine.

Martinez-Gonzalez podkreśla jednak, że nie jeden składnik, a połączenie wszystkich występujących w diecie śródziemnomorskich może zapewnić zdrowie serca. - Myślę, że ta dieta jest połączeniem wszystkiego, co powinniśmy jeść, a czego z reguły w naszej diecie brakuje - dodaje.

Naukowcy zalecają również wprowadzanie zmian w diecie od rezygnacji z mięsa raz lub dwa w tygodniu, używania oliwy z oliwek do gotowania i picia czerwonego wina do posiłków. Na zdrowie wyjdzie również zamiana bogatych w węglowodany i tłuszcze nasycone przekąsek na garść orzechów. To pierwsze i dość proste kroki w drodze do walki z zagrożeniem wystąpienia chorób serca, zapobiegania skokom ciśnienia krwi i podwyższaniu się cholesterolu.

Poprzednie badania wykazały także, że potrawy kuchni śródziemnomorskiej skutecznie wzmacniają kości u osób po 55. roku życia. Dobroczynne działanie ma właśnie oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia - wynika z badania naukowców. Najlepsze rezultaty zaobserwowano u osób spożywających dziennie 50 ml oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.

W 2012 roku naukowcy dowiedli ponadto, że dieta śródziemnomorska zmniejsza niemal o połowę ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona, która tylko w Wielkiej Brytanii atakuje co roku ponad 10 tys. osób. Badania wskazują, że choroba może częściej występować, gdy komórki ciała przechodzą proces uszkodzenia zwany procesem oksydacyjnym. Dzieje się tak, gdy szkodliwe substancje, zwykle za sprawą ubogiej diety, dostają się do organizmu, i atakują zdrowe komórki. Dieta śródziemnomorska, zawierająca składniki z wysokim poziomem przeciwutleniaczy, może pomóc zablokować ten proces.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>