Kettlebells, klasyczne przyrządy treningowe rosyjskich strongmenów coraz częściej pojawiają się na salach fitness dla pań. Silna i seksowna sylwetka, zgrabne i jędrne pośladki - to korzyści, jakie mogą przynieść kobietom ćwiczenia z odważnikami.

Reklama

Kettlebell to tradycyjny rosyjski odważnik, który wygląda jak kula armatnia z uchwytem. Był używany już na początku XX wieku w celu usprawnienia siły i wytrzymałości całego ciała. Koncepcją treningu z wykorzystaniem odważników jest rozwój wytrzymałości, siły, elastyczności, balansu oraz zmysłu orientacji ułożenia własnego ciała.

Odważniki kettlebells zyskały na świecie ogromną popularność, bo ćwiczenia z ich wykorzystaniem dają nie tylko efekt żelaznej kondycji i większej wytrzymałości siłowej przy małym nakładzie pracy, ale także wzrost odporności na urazy i lepszą świadomość ciała. Dotychczas przyrząd ten uważany był za typowo męski, ale obecnie, jest to coraz częściej spotykany rodzaj odważnika, także na salach treningowych i fitness dla pań.

Ćwiczenia przy użyciu kettlebells pomagają w utrzymaniu masy mięśniowej, spalaniu tłuszczu, a przede wszystkim nadają pośladkom ładny, okrągły kształt, jakiego nie uzyska się nawet, dzięki regularnym ćwiczeniom jogi - zapewnia Lorna Kleidman, mistrzyni świata w konkurencji kettlebell i instruktorka fitness w jednym z nowojorskich klubów.

Trening z odważnikami wymaga nie tylko balansu i koordynacji, ale również zaangażowania dużej ilości mięśni całego ciała. Im więcej z nich pracuje w danym ćwiczeniu, tym więcej spalanych kalorii. Z reguły ćwiczenia trwają około godziny i już podczas pierwszej próby łatwo nauczyć się jak prawidłowo ich używać. Najważniejsze, to pamiętać o wyprostowanej sylwetce, a wtedy każdy ruch ręką, nogą lub biodrem sprawia, że mięśnie ciała zaczynają pracować w perfekcyjnej harmonii. Ich efekt, to smukła i wysportowana sylwetka.

Istnieją setki możliwych ruchów - mówi Kleidman. Można się po prostu bujać, podnosić odważniki i zatrzymywać, trzymać w bezruchu przy zgiętych łokciach. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem takiego treningu jest wyobraźnia - dodaje.

Pete McCall, specjalista ds. fizjologii treningów z Amerykańskiej Rady Ćwiczeń uważa, że moda na ćwiczenia z kettlebells, także wśród kobiet, jest niezwykle pozytywnym zjawiskiem.

Odkryliśmy, że zużycie energetyczne podczas jednego treningu z kettlebells jest podobne, co przy ćwiczeniach biegowych, które postrzegane są jako jeden z największych wysiłków fizycznych - powiedział.

Reklama

McCall podkreśla jednak, że ważną rzeczą jest odpowiedni wybór odważnika, który powinien być dostosowany do wagi, potrzeb oraz faktycznego stanu sprawności fizycznej. Należy również skorzystać z porad doświadczonego trenera, bo najważniejsza w tym przypadku jest technika. Znając podstawowe zasady posługiwania się odważnikami nie ma ryzyka uszkodzenia mięśni lub stawów.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>