Duża liczba obowiązków wymaga nie tylko czasu, ale również sił fizycznych. Są one niezbędne, by sprostać wszystkim zaplanowanym zadaniom. Do tego dochodzą oczekiwania, presja i nerwy. Wysiłek umysłowy, choć posiada odmienny charakter, męczy w równie mocno co praca siłowa. Tymczasem my musimy znaleźć na nie sposób. Jak wspomóc się dietą i pokonać zmęczenie?

Reklama

Znajdź przyczynę, pokonaj złe nawyki

Jeśli obserwujemy u siebie oznaki przemęczenia, powinniśmy w pierwszej kolejności postarać się poznać jego przyczyny. Może być ono wynikiem złej organizacji czasu, konsekwencją niezdrowego stylu życia, braku niezbędnych organizmowi składników odżywczych lub objawem choroby. W zdecydowanej większości chodzi tutaj o złe nawyki i przyzwyczajenia, które sabotują zdrowie takiej osoby. W kontekście codziennych sytuacji ma to duże odbicie w naszym sposobie odżywiania.

Takie zmęczenie objawia się długotrwałym obniżeniem nastroju, utratą apetytu, ospałością, ale i problemami z zasypianiem, rozdrażnieniem, trudnościami z koncentracją, a także spadkiem ogólnej kondycji fizycznej i libido.

Bez energii nie ma siły

Przede wszystkim należy zadbać, by dostarczyć sobie tyle energii, by zaspokoić nasze podstawowe funkcje życiowe oraz by starczyło jej jeszcze na podejmowaną aktywność. Tu wchodzi w grę płeć, wiek, wykonywany zawód oraz sposób spędzania czasu wolnego. W następnej kolejności należy zadbać, by składniki odżywcze, które przyjmujemy na talerzu, mogły być rzeczywiście przez nas przyswojone i przetworzone na wspomnianą już energię.

Przeciętnie, zgodnie z zaleceniami specjalistów, kobieta powinna spożywać około 2000 kcal, z czego 270 g (większość) ma pochodzić z węglowodanów, do 70 g z tłuszczów, a 50 g z białek. Z kolei dla mężczyzn rekomendowane jest 2500 kcal, w tym 340 g węglowodanów, do 80 g tłuszczów i 60 g białka. Są to wartości uśrednione i najlepszym wyjściem jest ich indywidualne wyliczenie. Natomiast te dane dają pewien orientacyjny obraz. Przede wszystkim taki, że zbilansowana dieta dostarcza wszystkich składników w odpowiednich proporcjach.

Witaminy i minerały na przekór zmęczeniu

Poza tym niezbędne jest dostarczenie odpowiedniej dawki witamin i minerałów, które wspomagają pracę poszczególnych ustrojów i całego organizmu.

Czego może nam brakować? Otóż żelazo we krwi jest nam niezbędne, by tlen dotarł do wszystkich komórek ciała. Braki na tym polu skutkują właśnie zmęczeniem. Dużo żelaza znajdziemy w mięsie i podrobach, w fasoli, ciemnozielonych warzywach liściastych i czekoladzie.

Ponadto witaminy z grupy B są niezbędne w niemal wszystkich procesach zachodzących w organizmie. Są szczególnie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, który wpływa na odczuwany przez nas nastrój i kondycję zdolności poznawczych. Znajdziemy je w orzechach, przetworach mlecznych, wątróbce, drobiu, nasionach roślin strączkowych, pełnoziarnistym pieczywie, owocach czy drożdżach.

Zmęczenie może być potęgowane również przez niedobory magnezu, który bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczy i białek, aktywuje enzymy trawienne, normalizuje ciśnienie krwi oraz usprawnia działanie układu nerwowego. Magnez znajdziemy w orzechach, pestkach dyni, mleku, warzywach zielonych, bananach oraz po raz kolejny – w czekoladzie.

Cynk odpowiedzialny za przebieg przemian energetycznych, odporność oraz sprawność intelektualną dostarczamy wraz z chudym mięsem, rybami oraz gruboziarnistym chlebem i kaszą.

Ponadto jest ważne, aby posiłki przyjmowane były regularnie, nawet do 6 razy dziennie (choć wówczas powinny być mniejsze objętościowo). W następnej kolejności należy unikać szkodliwych używek, które podnoszą samopoczucie tylko chwilowo, ale na dłuższą metę niweczą pozostałe starania, które wykonujemy na rzecz naszego zdrowia. Jeżeli jednak odżywiamy się w sposób zdrowy, a mimo to zmęczenie jest dalej odczuwalne, należy udać się do lekarza.

Reklama