Pierwszy krok – lekarz

Reklama

Najważniejsze, by na początku ciąży wybrać dobrego ginekologa – najlepiej podjąć decyzję do 8. tygodnia ciąży. Powinien to być zaufany specjalista. Jeśli nie mamy nikogo sprawdzonego, warto popytać koleżanki lub inne kobiety z najbliższego otoczenia.

Do ginekologa możemy udać się prywatnie lub na NFZ. Wizyty będą odbywać się średnio raz w miesiącu. Podczas pierwszego spotkania lekarz założy książeczkę ciąży. Zapyta o kilka ważnych szczegółów dotyczących zdrowia (np. przyjmowane leki, wizyty w szpitalu, choroby występujące w rodzinie, datę ostatniej miesiączki). Oprócz tego przebada cię (badanie ginekologiczne, zmierzenie ciśnienia, ważenie, badanie palpacyjne piersi, wymaz z pochwy) i obliczy przewidywany termin rozwiązania. Następnie skieruje na badania moczu oraz krwi (morfologia, określenie grupy krwi, poziom cukru, badanie WR).

Pamiętajmy o tym, że na początku ciąży warto wybrać się do stomatologa i wyleczyć ewentualne ubytki. Jest to bardzo ważne, ponieważ bolący ząb może nawet stać się przyczyną przyspieszonego porodu. Oczywiście na początku wizyty należy poinformować lekarza o stanie, w jakim się znajdujesz.

Drugi krok – badania

Wspomnieliśmy już, że ginekolog podczas wizyty zleci niezbędne badania. To jednak nie koniec. Podczas całej ciąży kobieta powinna systematycznie poddawać się różnym badaniom. Podpowiadamy, na jakie musi udać na początku, czyli do 20. tygodnia ciąży.

Po wykonaniu pierwszych obowiązkowych badań, między 11. a 14. tygodniem ciąży powinny być wykonane: USG, pomiar ciśnienia i masy ciała, ocena pH wydzieliny z pochwy, badanie ginekologiczne wewnętrzne. Od 15 do 20 tygodnia konieczne jest wykonanie morfologii krwi i badania moczu, badania na przeciwciała odpornościowe (anty Rh), pomiar ciśnienia i masy ciała, ocena wysokości dna macicy, Hbs oraz oceny pH wydzieliny z pochwy (dowiedz się więcej na temat badań, które są wykonywane w pierwszym trymestrze ciąży: https://portal.abczdrowie.pl/badania-w-pierwszym-trymestrze-ciazy).

Trzeci krok – zmiana nawyków

Wiadomość o ciąży wywraca cały świat kobiety do góry nogami. Zmiany powinny być również widoczne w sposobie odżywiania (sprawdź, jakie produkty pomogą na ciążową zgagę: https://portal.abczdrowie.pl/zgaga-w-ciazy-co-jesc). Wskazane jest, by przyszła mama zrezygnowała z używek – przede wszystkim papierosów i alkoholu. Jej dieta powinna być bogata w zdrowe produkty – świeże warzywa, owoce, pieczywo pełnoziarniste.

Czego powinna unikać? Na pewno słodyczy, fast foodów i innej wysoko przetworzonej żywności. Oprócz tego nie zaleca się spożywania produktów surowych (np. tatara, sushi, krwistych steków), wątróbki. Należy również ograniczyć sery pleśniowe oraz kofeinę.

Kobieta w stanie błogosławionym powinna częściej odpoczywać. Jeśli czujesz się zmęczona (nawet jeśli nie ma ku temu oczywistego powodu), nie miej wyrzutów sumienia i odpoczywaj. W tym stanie potrzebujesz więcej snu i relaksu. Jeżeli czujesz się na siłach – ćwicz, spaceruj. Pamiętaj jedynie, by się nie przeforsowywać.

Czwarty krok – wyjaśnij sytuację w pracy

Kobiety pracujące, kiedy tylko dowiedzą się, że oczekują dziecka, powinny to zgłosić pracodawcy – najlepiej, zanim powiększy się brzuszek. W sytuacji, gdy zakres obowiązków zawodowych może zaszkodzić tobie lub dziecku, należy porozmawiać z pracodawcą o ich zmianie lub przejściu na zwolnienie.