Uczeni z Oregon State University dowodzą w „International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism”, że zdecydowana większość odchudzających suplementów diety w ogóle nie działa. Sprawdzili około stu najpopularniejszych środków i żaden z nich nie odchudzał tak, by efekt utrzymywał się na dłużej. Co gorsza, wiele preparatów wywoływało skutki uboczne.

Które preparaty otrzymały niskie noty? Suplementy diety z zieloną herbatą i błonnikiem zmniejszały wagę ciała o ok. 2 kg, ale testowane były one przez wolontariuszy na diecie niskokalorycznej. U większości ludzi, jeśli nie zmienią swojej diety i nie zwiększą codziennej aktywności, ten środek odchudzający w ogóle nie zadziała - powiedziała prowadząca badania Melinda Manore - profesor dietetyki z Ohio State University. 

Uczona nie oceniła dobrze również suplementów z chitozanem (blokuje absorpcję tłuszczy lub węglowodanów), kofeiną i efedryną (poprawiają metabolizm) czy kwasem linolowym CLA (redukuje tkankę tłuszczową). Poza tym zwróciła uwagę na fakt, że podczas badań naukowych wykazujących skuteczność preparatów odchudzających nie brano pod uwagę aktywności fizycznej wolontariuszy (to podstawowy warunek odchudzania!) oraz w wielu przypadkach nie było ślepej próby. Natomiast gdy badania były wykonane prawidłowo, okazywało się, że osoby zażywające suplement odchudzający traciły mniej niż kilogram masy ciała.

Jakie zalecenia dla osób zrzucających wagę ma Melinda Manore? Należy spożywać produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa i chude mięso. Warto zmniejszyć ilość spożywanych kalorii, unikając żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, a do jazdy. Poza tym należy zmienić styl życia.

Zdrowie Dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>

Na suplementy diety mieszkańcy Stanów Zjednoczonych wydają 2,4 miliarda dolarów rocznie.