Nie ma jednoznacznej opinii na temat szkodliwości promieniowania emitowanego przez monitory. Wiele badań dowodzi, że promieniowanie nowych monitorów jest dużo niższe niż to, które mogłoby wywołać zaćmę i inne choroby oczu. Zdecydowanie groźniejsze jest przemęczenie wzroku wynikające z częstej pracy przy komputerze, oglądania telewizji, długotrwałego korzystania ze smartfonu.

Oczom nie służy ciągłe patrzenie na bliskie odległości. Czytamy książki, przeglądamy internet w komórce, piszemy pochyleni nad kartką, nawet prowadząc samochód, skupiamy się na tym, co jest tuż przed nami. Większość dnia spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach. Szkodzimy też oczom, używając klimatyzację.

Wielu z nas pracuje przed komputerem przez osiem godzin dziennie. A już po dwóch godzinach nieprzerwanej pracy przed ekranem oczy są zmęczone – zaczynają boleć, są wysuszone, załzawione i przekrwione. Jeśli nie damy im odpoczynku i – co gorsza – będziemy w takim trybie pracować przez kolejne dni, możemy uszkodzić wzrok.

Jak dbać o wzrok, jeśli dużo czasu spędzamy przed ekranem telewizora, monitorem komputera albo wpatrzeni w smartfon lub tablet?

  1. Przydadzą się nawilżające krople do oczu – należy stosować je za każdym razem, kiedy czujemy dyskomfort oraz rano i wieczorem, by utrzymać odpowiednie nawilżenie oczu.
  2. Podczas pracy przed monitorem wzrok skupiony jest przez długi czas na obiekcie w tej samej odległości, co może powodować zwiotczenie mięśni gałki ocznej i pogorszenie wzroku. Konieczne jest odrywanie wzroku od monitora po 20 minutach pracy. Wystarczy przez minutę, dwie popatrzeć w dal, np. za okno, rozejrzeć się po biurze. To dobry trening dla mięśni oka.
  3. Przynajmniej raz na godzinę przyda się seria mrugnięć, które nawilżą rogówkę. Pomocne jest również zakrywanie oczu dłońmi.
  4. Monitor powinien stać nieco dalej, niż gdybyśmy czytali książkę (najlepiej w odległości 50-70 cm). Górna część monitora powinna być na wysokości oczu lub nieco poniżej.
  5. Przyda się filtr antyrefleksyjny na monitor, gdyż niebieskie światło, jakie emituje większość monitorów, może być szkodliwe dla oczu. Osoby pracujące przed komputerem w okularach korekcyjnych, mogą zaopatrzyć się w szkła antyrefleksyjne.
  6. Osoby, które lubią czytać na smartfonie lub tablecie, powinny zadbać o odpowiedni rozmiar czcionki i dobry kontrast. W przeciwnym razie będą mrużyć oczy, co spowoduje również ból głowy.
  7. Na ekran nie powinno padać światło słoneczne. Nocą należy pracować przy komputerze i oglądać telewizję przy włączonym świetle.

Zdrowiu oczu sprzyja odpowiednia dieta. Kluczowe znaczenie mają warzywa i owoce zawierające pomarańczowy barwnik. Obfitują one w karotenoidy chroniące m.in. przed kurzą ślepotą. Znajdujące się w nich luteina i zeaksantyna wiążą wolne rodniki w siatkówce oka i zapobiegają fotochemicznym uszkodzeniom.