Substancje obecne w jagodach

Zawartość związków o dobroczynnym wpływie na organizm człowieka to wspólna cecha wszystkich jadalnych owoców. Na tle pokrewnych im produktów pochodzenia roślinnego jagody wypadają jednak naprawdę imponująco dzięki bardzo wysokiemu stężeniu antocyjanów – przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki, wywołujące między innymi zmiany nowotworowe. Jagody zawierają także duże ilości witamin A, C i E, błonnika, cynku, selenu i żelaza. Są przy tym niskokaloryczne i można spożywać je w formie przekąski także podczas kuracji odchudzającej.

Jagody a cukrzyca

Jagody to owoce o niskim indeksie glikemicznym, co oznacza, że mogą sięgać po nie osoby chore na cukrzycę, bez obaw o nagły wzrost stężenia cukru we krwi. Jak wykazały przeprowadzone niedawno badania, podaż jagód nie tylko nie ma niekorzystnego wpływu na poziom glukozy, ale może wręcz pomagać w jego kontroli osobom dotkniętym cukrzycą typu 2. W ciągu zaledwie trzech miesięcy u uczestników badania, którzy konsumowali co najmniej trzy porcje owoców (między innymi jagód) zanotowano bowiem wyraźną poprawę w kwestii regulacji stężenia cukru we krwi.

Wpływ jagód na funkcje poznawcze

Przez wiele lat naukowcy analizowali właściwości przeciwutleniaczy obecnych w jagodach oraz ich wpływ na układ nerwowy. Lata badań zaczęły przynosić rezultaty – wiele wskazuje na to, że regularna podaż jagód (w formie soku lub świeżych owoców) może poprawiać pamięć. Ponadto, jak wykazały testy prowadzone na grupie seniorów, codziennie spożywanie tych aromatycznych owoców może opóźnić moment wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych, związanych z procesem starzenia się organizmu, lub spowolnić postęp zachodzących zmian.

Korzyści z jedzenia jagód

- Jagody mają dobroczynny wpływ na układ nerwowy i poziom cukru we krwi, ale na tym nie kończą się ich cenne właściwości.
- Dzięki zawartości kwasu elagowego, jagody mają działanie antynowotworowe.
Obecność kwertecyny (jeden z fitonutrientów) sprawia, że jagody mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia alergii i nasilenie objawów alergicznych.
- Kwas salicylowy, zawarty w jagodach, rozrzedza krew i łagodzi dolegliwości bólowe.
- Katechiny znajdujące się w jagodach aktywują proces spalania komórek tłuszczowych w ciele człowieka, zwłaszcza w okolicy brzucha. Naukowcy z Uniwersytetu Tufts wykazali, że regularne spożywanie produktów zawierających katechiny zwiększa tempo spalania tkanki tłuszczowej w okolicy talii aż o 77% i może aż dwukrotnie zwiększać liczbę kilogramów utraconych podczas kuracji odchudzającej.
- Podaż jagód zwiększa produkcję dopaminy w organizmie – ten naturalny neuroprzekaźnik jest odpowiedzialny za dobrze samopoczucie i zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Parkinsona.
- Jagody zawierają związki o działaniu przeciwzapalnym, które chronią organizm przed skutkami stanów zapalnych i urazów.

Jeśli spożywasz jagody okazjonalnie, postaraj się zwiększyć ich podaż, by na własnej skórze przekonać się o korzyściach płynących z jedzenia tych ciemnofioletowych owoców. Pamiętaj, że jagody tracą część swoich właściwości podczas obróbki cieplnej i najbardziej korzystne jest spożywanie ich w postaci surowej.

ABCZdrowie.pl