Tajemniczy gluten

Bóle brzucha, głowy, wysypka, uczucie ciągłego zmęczenia – to niektóre z objawów nadwrażliwości na gluten, na którą cierpi coraz więcej dorosłych. Problemy te mogą też dotyczyć dzieci. Rozwiązaniem jest odpowiednia dieta, ale jej przestrzeganie stanowi spore wyzwanie. - Według ustaleń FAO/WHO za bezglutenowe uznaje się również produkty przetworzone, w których zawartość glutenu nie jest wyższa niż 20 ppm (20 mg na kg). Takie produkty oznacza się międzynarodowym znakiem przekreślonego kłosa, którego zawsze na produkcie powinny szukać osoby na diecie bezglutenowej – wyjaśnia dietetyk, mgr Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE. - Gluten to mieszanina białek roślinnych. Osoby na diecie bezglutenowej nie mogą jeść pszenicy, jęczmienia, żyta, a także owsa bez znaku przekreślonego kłosa – dodaje dietetyk, mgr Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE. 

Zakazana lista

Osoby z celiakią - czyli nietolerancją glutenu czy alergią na to biało, ale także te, które mają niespecyficzną nadwrażliwość na białka glutenowe, powinny wyeliminować ze swojej diety produkty zawierające mąkę pszenną, razową i jęczmienną. Na zakazanej liście zakupów znajdą się więc m.in. płatki śniadaniowe, pieczywo, słodycze czy tradycyjny makaron, ale także produkty mleczne, tak lubiane przez dzieci parówki, a nawet piwo. 

- W codziennej praktyce najlepiej komponować jadłospis z produktów nieprzetworzonych, naturalnie nie zawierających glutenu. Takie produkty nie dostarczają dodatkowych emulgatorów, stabilizatorów i innych dodatków do żywności. Produktami naturalnie bezglutenowymi są: komosa ryżowa, kukurydza, ryż, ziemniaki, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, sago, sorgo, orzechy, a także soczewica, fasola, ciecierzyca, ryby, mięso, owoce i warzywa – dodaje dietetyk, mgr Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE.

Na co dzień

Pomimo, że lista jest całkiem szeroka, to w praktyce dieta bezglutenowa oznacza całkowitą zmianę zwyczajów żywieniowych i wprowadzenie do codziennego menu zupełnie innych potraw. Wymaga to dużej dyscypliny i pomysłowości, a także czasu. Ciekawą i zdrową alternatywą mogą być Dania Babci Zosi firmy SyS – seria zup i potraw na bazie ryżu i kaszy – smacznych i łatwych w przygotowaniu, które mogą stanowić uzupełnienie jadłospisu całej rodziny. Osoby, które chcą wyeliminować gluten, spokojnie mogą sięgnąć po takie Dania Babci Zosi jak: placki ziemniaczane klasyczne, z suszonymi pomidorami  ze szpinakiem, barszcz ukraiński, botwinka, zupa grochowa, pomidorowa, koperkowa,  kapuśniak, ryż z groszkiem i marchewką, z pomidorami i papryką, ze szpinakiem, jabłkami i rodzynkami oraz kasza gryczana z warzywami i z grzybami. Dania Babci Zosi powstają z naturalnych składników z wykorzystaniem procesu suszenia. Są wygodne i łatwe w przygotowaniu. W 15 minut można przygotować zdrowy i pożywny posiłek dla całej rodziny, także dla osób, które przestrzegają diety bezglutenowej.

Dieta dla najmłodszych

- Dzieci na diecie bezglutenowej jako źródło węglowodanów powinny otrzymywać przede wszystkim kaszę jaglaną, kaszę gryczaną, komosę ryżową, ryż brązowy, bezglutenowe płatki owsiane, amarantus oraz wypieki z mąk naturalnie bezglutenowych. Oczywiście nie należy zapominać o roślinach strączkowych, warzywach, owocach, rybach, chudym mięsie, nabiale oraz nasionach i orzechach, czyli podstawowych elementach zdrowej diety – mówi pani dietetyk, mgr Agnieszka Ślusarska–Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE. Zapracowana mama może również sięgnąć po niezawodną zupę pomidorową z serii Dania Babci Zosi czy ryż z groszkiem i marchewką, który jest przysmakiem najmłodszych. Na słodki i zdrowy deser spokojnie może zaserwować ryż z jabłkami i rodzynkami. A cała rodzina na pewno z przyjemnością zje placki ziemniaczane z serii Dania Babci Zosi.