Aby uchronić się przed udarem mózgu, należy spożywać jak najwięcej bananów oraz minimum dwie dodatkowe porcje świeżych warzyw i roślin strączkowych, które obfitują w potas. Trzeba natomiast ograniczyć spożywanie soli - informują naukowcy na łamach " British Medical Journal".

Reklama

Światowa Organizacja Zdrowia wydała wytyczne dotyczące spożycia potasu. Zaleca się, aby dorośli spożywali więcej niż 4 g potasu dziennie. Analiza 33 badań z udziałem łącznie ponad 128 tysięcy osób wykazała, że zwiększenie ilości potasu do 3-4 g na dobę obniża ciśnienia tętnicze. W efekcie taka dieta zmniejsza ryzyko udaru mózgu o 24 proc - czytamy w BBC News powołującym się na badania prowadzone przez ekspertów z UN World Food Programme, Imperial College London oraz Warwick Medical School.

Natomiast oddzielna analiza 34 wcześniejszych badań nad spożyciem soli, prowadzona przez naukowców z Wolfson Institute of Preventive Medicine, Queen Mary, University of London, wykazała, że ograniczenie spożycia soli już po czterech tygodniach znajduje odzwierciedlenie w znacznym spadku ciśnienia tętniczego. Wolontariusze biorący udział w badaniu spożywali o połowę mniejszą ilość soli niż wcześniej. Najlepsze efekty przynosi ograniczenie soli do 3 g dziennie.

Jak przyznają autorzy badań, kombinacja niższego spożycia soli i wyższego spożycia potasu daje jeszcze lepsze wyniki w profilaktyce chorób układu krążenia i chroni przed udarem mózgu.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>