Kto jeśli nie pracodawca potrafi najlepiej zmotywować podwładnych do pracy? Badanie na temat wpływu środowiska pracy i stosunku do życia na stan psychiczny pracowników dowiodło, że dwa czynniki zmniejszają odczuwalny poziom stresu pracowników: doświadczane emocje oraz wsparcie ze strony szefa.
- Im częściej odczuwamy negatywne emocje, tym większy poziom stresu, i analogicznie, im więcej pozytywnych emocji, tym mniejszy stres - tłumaczy Joanna Szalewska z sopockiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi - jeśli ta myśl przyświeca także i pracodawcy sukces współpracy z podwładnymi jest już w połowie zagwarantowany. Każdy bez względu na pozycję zawodową może mieć gorszy dzień, problemy rodzinne, finansowe, czy zdrowotne. Dla pracownika możliwość uczciwego usprawiedliwienia swojej nieobecności w pracy, bądź chwilowego spadku efektywności równa się z poczuciem bezpieczeństwa.
- Co ciekawe, ani współpracownicy, ani twarde wytyczne i zasady pracy nie grają tak ważnej roli dla dobrego samopoczucia w pracy jak wsparcie emocjonalne od przełożonego. Wsparcie emocjonalne to stopień, w jakim można liczyć, że będzie można podzielić się swoimi troskami i kłopotami z pracodawcą, lub stopień w jakim można liczyć na to, że pracodawca uzna pracownika za osobę godną zaufania i kompetentną - dodaje Szalewska.
Badanie zostało przeprowadzone wśród 122 mężczyzn pracujących w branży budowlanej na czterech gdańskich placach budowy m.in. apartamentowców, loftów i osiedli mieszkaniowych. Badanie jest jednym z niewielu tego typu przeprowadzonych w Polsce, ponieważ jak twierdzi autorka badań, zwykle są one przeprowadzane wśród studentów lub pracowników umysłowych. Tym razem przebadano środowisko pracowników fizycznych.
- Uzyskane rezultaty mogą odegrać kluczową rolę podczas rekrutacji na stanowiska wiążące się z wysokim poziomem stresu i zagrożone szybkim wypaleniem zawodowym. Badanie pokazało, że osoby przejawiające tendencję do doświadczania pozytywnych emocji, prawdopodobnie będą sobie lepiej radzić ze stresem i będą bardziej zadowolone z pracy - argumentuje Joanna Szalewska i twierdzi, że wyniki mogą być praktyczną wskazówką dla pracodawców.
Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>