Młodzież miałaby mniejszy pociąg do papierosów, gdyby sprzedawano je w neutralnym opakowaniu bez obrazków i kolorów - wynika z sondażu fundacji zajmującej się chorobami serca (The British Heart Foundation). Pora zmienić opakowania? 70 proc. ankietowanych młodych ludzi traktuje opakowania jako formę reklamy, a 1/4 na jego podstawie sądzi, że niektóre marki papierosów są mniej szkodliwe niż innych.
"Reklama papierosów jest słusznie zakazana. Jednak wpadające w oko efekciarskie opakowania są dla producentów formą autoreklamy" - stwierdziła Betty McBride - dyrektor Fundacji w wypowiedzi cytowanej przez Press Association.
"Jest to luka w przepisach zakazujących reklamy papierosów, z której producenci korzystają, jak tylko mogą" - dodała.
Stowarzyszenie Producentów Tytoniu stwierdziło w oświadczeniu, że twierdzenia Fundacji nie są poparte dowodami, a plany wprowadzenia papierosów w neutralnym, jednolitym opakowaniu są nieprzemyślane.
"Skutkiem wprowadzenia do sprzedaży papierosów opakowanych na jedną modłę będzie nasilenie się przemytu, ponieważ takie papierosy będzie łatwiej podrabiać niż obecne markowe papierosy chronione znakami towarowymi" - zaznacza oświadczenie producentów.
Papierosy w neutralnym szarym kartonie bez względu na markę towarową sprzedawane są od listopada ub. r. w Australii. Na opakowaniu jest tylko nazwa producenta i dużej wielkości obrazki ilustrujące szkodliwe skutki palenia z przodu i z tyłu.
Od 1 kwietnia 2012 r. brytyjskie supermarkety nie będą mogły wystawiać papierosów na widoku publicznym i będą mogły sprzedawać je tylko spod lady. Rozporządzenie nakazujące ukrycie papierosów przed klientami zostaną rozciągnięte na małe sklepy od 2015 r.