Nie ma jednoznacznej opinii na temat szkodliwości promieniowania emitowanego przez monitory. Wiele badań dowodzi, że promieniowanie nowych monitorów jest dużo niższe niż to, które mogłoby wywołać zaćmę i inne choroby oczu. Zdecydowanie groźniejsze jest przemęczenie wzroku wynikające z częstej pracy przy komputerze, oglądania telewizji, długotrwałego korzystania ze smartfonu.

Reklama

Oczom nie służy ciągłe patrzenie na bliskie odległości. Czytamy książki, przeglądamy internet w komórce, piszemy pochyleni nad kartką, nawet prowadząc samochód, skupiamy się na tym, co jest tuż przed nami. Większość dnia spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach. Szkodzimy też oczom, używając klimatyzację.

Wielu z nas pracuje przed komputerem przez osiem godzin dziennie. A już po dwóch godzinach nieprzerwanej pracy przed ekranem oczy są zmęczone – zaczynają boleć, są wysuszone, załzawione i przekrwione. Jeśli nie damy im odpoczynku i – co gorsza – będziemy w takim trybie pracować przez kolejne dni, możemy uszkodzić wzrok.

Jak dbać o wzrok, jeśli dużo czasu spędzamy przed ekranem telewizora, monitorem komputera albo wpatrzeni w smartfon lub tablet?

Reklama
  • Przydadzą się nawilżające krople do oczu – należy stosować je za każdym razem, kiedy czujemy dyskomfort oraz rano i wieczorem, by utrzymać odpowiednie nawilżenie oczu.
  • Podczas pracy przed monitorem wzrok skupiony jest przez długi czas na obiekcie w tej samej odległości, co może powodować zwiotczenie mięśni gałki ocznej i pogorszenie wzroku. Konieczne jest odrywanie wzroku od monitora po 20 minutach pracy. Wystarczy przez minutę, dwie popatrzeć w dal, np. za okno, rozejrzeć się po biurze. To dobry trening dla mięśni oka.
  • Przynajmniej raz na godzinę przyda się seria mrugnięć, które nawilżą rogówkę. Pomocne jest również zakrywanie oczu dłońmi.
  • Monitor powinien stać nieco dalej, niż gdybyśmy czytali książkę (najlepiej w odległości 50-70 cm). Górna część monitora powinna być na wysokości oczu lub nieco poniżej.
  • Przyda się filtr antyrefleksyjny na monitor, gdyż niebieskie światło, jakie emituje większość monitorów, może być szkodliwe dla oczu. Osoby pracujące przed komputerem w okularach korekcyjnych, mogą zaopatrzyć się w szkła antyrefleksyjne.
  • Osoby, które lubią czytać na smartfonie lub tablecie, powinny zadbać o odpowiedni rozmiar czcionki i dobry kontrast. W przeciwnym razie będą mrużyć oczy, co spowoduje również ból głowy.
  • Na ekran nie powinno padać światło słoneczne. Nocą należy pracować przy komputerze i oglądać telewizję przy włączonym świetle.

Zdrowiu oczu sprzyja odpowiednia dieta. Kluczowe znaczenie mają warzywa i owoce zawierające pomarańczowy barwnik. Obfitują one w karotenoidy chroniące m.in. przed kurzą ślepotą. Znajdujące się w nich luteina i zeaksantyna wiążą wolne rodniki w siatkówce oka i zapobiegają fotochemicznym uszkodzeniom.