Kuracji odchudzającej nieodłącznie towarzyszą liczne wyrzeczenia - gdy usiłujemy stracić na wadze, odmawiamy sobie słodyczy, kalorycznych dań typu fast food i gazowanych napojów. Po zakończeniu diety i osiągnięciu wymarzonej sylwetki, ochota na zakazane pokarmy nierzadko wraca jednak ze zdwojoną siłą i coraz trudniej jest nam oprzeć się pokusie. Często okazuje się, że po zaledwie kilku miesiącach waga wraca do punktu wyjścia lub wręcz przekracza wartości sprzed odchudzania. Mamy wówczas do czynienia z tak zwanym efektem jojo. Jak uniknąć tego stanu?

Reklama

Czym jest efekt jojo?

Jak wyjaśnia dietetyk Justyna Antoszczyszyn: Efekt jojo to proces stopniowego powrotu utraconej masy ciała, który następuje po okresie odchudzania, jeżeli nie zostaną zachowane prawidłowe nawyki żywieniowe i nagle drastycznie zaczniemy zwiększać wartość kaloryczną diety. Teoretycznie, uniknięcie efektu jojo jest dziecinnie proste, wystarczy bowiem kontrolować wielkość posiłków i kontynuować aktywny tryb życia. W praktyce nie jest to jednak takie łatwe, zwłaszcza gdy kuracja odchudzająca była stosunkowo restrykcyjna, a jadłospis mało urozmaicony. Zakończenie diety może bowiem stanowić wstęp do okresu „nagradzania się” za poczyniony wysiłek i wyrzeczenia związane z procesem odchudzania. Pozwalając sobie na kaloryczny deser lub bardziej tłuste danie, na nowo odkrywamy przyjemność płynącą z jedzenia i wmawiamy sobie, że mamy wszystko pod kontrolą. Zapominamy, że jeśli ilość tuczących pokarmów i potraw w diecie zaczyna się zwiększać, a nie towarzyszy temu wzrost aktywności fizycznej, jesteśmy na prostej drodze do odzyskania zbędnych kilogramów. Wzrost masy ciała jest jeszcze szybszy, gdy nasze zaangażowanie w sport zmniejsza się, i na siłowni lub na zajęciach fitness pojawiamy się coraz rzadziej.

Jakie metody odchudzania chronią nas przed efektem jojo?

Dietetyk Justyna Antoszczyszyn jest zdania, iż najskuteczniejszym sposobem na odchudzanie bez efektu jojo jest tak zwana dieta redukcyjna. Jakie są jej zasady? - Dieta redukcyjna polega na redukcji tkanki tłuszczowej do odpowiedniego poziomu, co wiąże się ze stopniowym ograniczaniem wartości kalorycznej naszej diety, ale przede wszystkim ze zmianą nawyków żywieniowych ‒ wyjaśnia dietetyk. - Czyli 4-5 posiłków w ciągu dnia, w odstępach co 3-3,5 godziny; śniadanie zjadane do 9:00, lecz nie później niż godzinę po wstaniu; kolacja do 20:00. Poza tym owoce należy spożywać w ciągu dnia do godziny 16:00, wypijać 1,5 l wody, unikać słodyczy i alkoholu. Jeżeli po diecie zostaną zachowane te podstawowe zasady, a wartość kaloryczna będzie zwiększana stopniowo, tzn. jeżeli odchudzamy się przez trzy miesiące, to dokładnie tyle samo czasu powinien trwać etap diety stabilizacyjnej, mającej na celu powrót do odpowiedniej wartości kalorycznej. Takie postępowanie pozwoli uniknąć efektu jojo.

Niezwykle ważnym elementem kuracji odchudzającej bez efektu jojo są ćwiczenia fizyczne, które korzystnie wpływają na tempo przemiany materii, dotleniają organizm i sprzyjają zachowaniu dobrego stanu zdrowia. Wysiłek fizyczny przynosi najlepsze rezultaty, gdy jest umiarkowanie intensywny i regularny, dlatego osobom dążącym do redukcji masy ciała zaleca się zwykle bieganie, jazdę na rowerze i pływanie, czyli czynności, które wiążą się z dłuższą aktywnością ruchową. Istotne jest, by ćwiczenia sprawiały przyjemność – satysfakcja płynąca z ich wykonywania stanowi bowiem wówczas dodatkową motywację do wysiłku, a co za tym idzie – przyczynia się do utrzymania prawidłowej wagi.