Ilość cennych substancji odżywczych, znajdujących się w kiełkach, może przyprawić o zawrót głowy. Występują w nich kwasy tłuszczowe omega-3, beta-karoten, błonnik, magnez, cynk, wapń, potas, żelazo, fosfor, selen, lit, jod, miedź oraz mangan. Kiełki zawierają także ważne dla funkcjonowania organizmu witaminy: A, B, C, D, E i K. Są przy tym lekkostrawne i niskokaloryczne, co czyni z nich idealną propozycję dla osób odchudzających się lub doświadczających problemów ze strony układu pokarmowego.

Reklama

Ze względu na zawartość ważnych składników pokarmowych, kiełki spełniają szereg istotnych funkcji w ciele człowieka:

- korzystnie wpływają na układ nerwowy, poprawiając nastrój;

- wzmacniają układ immunologiczny;

- pozytywnie oddziałują na wygląd cery, włosów i paznokci;

Reklama

- usprawniają proces trawienia;

- zmniejszają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych;

- obniżają stężenie cholesterolu we krwi, chroniąc tym samym organizm przed rozwojem miażdżycy;

- zwalczają wolne rodniki, nie dopuszczając do wzrostu tempa procesów starzenia.

Do jakich potraw warto dodawać kiełki?

Ogromną zaletą kiełków jest fakt, iż nie wymagają skomplikowanej obróbki. Wystarczy opłukać je i spożywać na surowo z sałatką, w jogurcie lub na zwykłej kanapce. Wiele osób dodaje kiełki do koktajli witaminowych, sosów, twarogów i past kanapkowych. Świetnie sprawdzają się również w jajecznicy, omlecie i w daniach rybnych oraz mięsnych. Jeśli dany rodzaj kiełków ma lekko goryczkowy smak, przed spożyciem można sparzyć je w celu złagodzenia smaku. Różnorodność zastosowań i niska zawartość kalorii sprawiają, że kiełki można jeść każdego dnia, zwłaszcza w okresie spadku odporności i wzrostu zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze.

Reklama

Hoduj kiełki w domu!

Mimo iż kiełki są łatwo dostępne, warto postawić na ich samodzielną hodowlę, by zawsze mieć pod ręką porcję świeżych roślin. Nasiona kiełków można nabyć w sklepie oferującym zdrową żywność - w domu należy wybrać do hodowli nasiona w dobrym stanie (całe i nieprzebarwione). Wysokiej jakości nasiona kiełków należy dokładnie przepłukać w letniej wodzie i umieścić w salaterce wypełnionej wodą (3-4 filiżanki wody na 1 filiżankę nasion). W ciągu 4-12 godzin nasiona powinny spęcznieć. Wówczas możemy włożyć je do tak zwanej kiełkownicy, w której będą zraszane wodą kilka razy w ciągu dnia. Do hodowli kiełków możemy użyć również sitka - po umieszczeniu w nim nasion, należy zanurzyć sitko w wypełnionej wodą salaterce i dwa razy dziennie płukać nasiona oraz zmieniać wodę na czystą. Popularnym sposobem na samodzielnie wyhodowane kiełki jest także położenie namoczonych nasion na wilgotnej ligninie. Kilka razy dziennie należy zrosić tkaninę, by zapewnić kiełkom optymalne warunki do rozwoju.

Warto pamiętać, że kiełki nie lubią promieni słonecznych – pod ich wpływem zyskują gorzki posmak, dlatego najlepszym miejscem na ich hodowlę jest ciemny zakątek i umiarkowana temperatura (18-21°C). Rośliny można spożywać po około 2-7 dniach, w zależności od typu kiełków (3 cm długości w przypadku kiełków rzodkiewki, 1 cm długości u kiełków soi, 3-5 cm długości u kiełków lucerny itp.).