Prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska jest w stanie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na większość niezbędnych składników odżywczych. Jadłospis musi jedynie uwzględniać produkty zawierające takie witaminy jak: B12 i D oraz składniki mineralne: żelazo i białko. Ich istotnym źródłem jest nabiał, a przede wszystkim ser żółty oraz produkty zbożowe, rośliny strączkowe, warzywa i owoce. W skrajnych przypadkach, część z nich należy uzupełnić suplementami. Ich długotrwały niedobór może bowiem prowadzić do osłabienia układu immunologicznego, a nawet do anemii. Mimo to, warto podkreślić, że dzięki zbilansowanej diecie wegetariańskiej, można uniknąć wielu chorób, m.in. cukrzycy, zaburzeń jelitowych oraz kamicy nerkowej. Ponadto, polecany przez dietetyków wegetarianizm, pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów. Sprzyja temu niska kaloryczność jarskiego menu oraz zwiększone spożycie zdrowego i przyspieszającego trawienie błonnika.

Nabiał w diecie wegetariańskiej jest niezwykle istotny. To alternatywne dla mięsa źródło białka, którego absolutnie nie może zabraknąć w każdej diecie. - Szczególnie wartościowy pod tym względem jest ser żółty. Jest on uznany za źródło o wysokiej zawartości białka, wapnia i witaminy B12. Pod tym względem jest nawet bardziej wartościowy od mleka i serów twarogowych – mówi Ewa Polińska, ekspert z Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej w Mońkach. - Ponadto, sery dojrzewające, które niegdyś produkowano wyłącznie z użyciem naturalnej podpuszczki - enzymu uzyskiwanego z żołądków cielęcych, dziś wyrabia się coraz częściej z podpuszczki mikrobiologicznej. Tak też jest w zakładzie Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej w Mońkach, w której stosuje się podpuszczkę nie zawierającą składników pochodzenia zwierzęcego. Co więcej, przy produkcji naszych serów nie wykorzystujemy składników białka jaja kurzego, dlatego osoby, które są na nie uczulone, mogą jeść nasze wyroby bez obaw - dodaje Ewa Polińska.

Spożywanie nabiału, w tym żółtego sera, jest istotne także ze względu na wysoką zawartość wapnia. Jest on bowiem podstawowym budulcem układu kostnego. Dzięki dostarczeniu organizmowi jego odpowiedniej ilości unikniemy osteoporozy. Ponadto, sery dojrzewające są nie tylko źródłem witamin B12 i D oraz wapnia, ale też witamin z grupy A i B oraz cynku
i miedzi. Wzmacniają one odporność organizmu przed zarazkami i wszelkimi toksynami.