Naukowcy z Uniwersytetu Jemeńskiego w Ammanie doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu danych zebranych w 110 badaniach, którymi objęto ponad 18 mln osób po przebytym udarze mózgu. Badacze sprawdzali związek miedzy ekspozycją na zanieczyszczone powietrze - dwutlenkiem azotu, ozonem, tlenkiem węgla, dwutlenkiem siarki oraz cząstkami stałymi - PM1 (średnica mniejsza niż 1 mikrometr), PM2.5 (średnica mniejsza niż 2,5 mikrometra) oraz PM10. Cząstki stałe (inaczej pyły zawieszone) o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra pochodzą ze spalin samochodowych, wyziewów z elektrowni i fabryk oraz pożarów lasów i traw. Do cząstek PM10 zalicza się też cząstki pochodzące np. z ogumienia kół, nawierzchni jezdni ulegającej zużyciu, układów trących pojazdów.

Reklama

Jak podkreślił prowadzący badanie Ahmad Toubasi, analiza potwierdziła, że istnieje istotny, silny związek między krótkotrwałym narażeniem na zanieczyszczenie powietrza (pięć dni) a ryzykiem wystąpienia udaru mózgu i zgonu z jego powodu.

Wyższe stężenie dwutlenku azotu było powiązane ze wzrostem ryzyka udaru mózgu o 28 proc., wyższe stężenie dwutlenku siarki wiązało się ze wzrostem ryzyka udaru o 15 proc., w przypadku ozonu wzrost wynosił 5 proc., tlenku węgla – 26 proc., cząstek stałych PM1 – 9 proc, cząsteczek PM2,5 – 15 proc. a cząsteczek PM10 – 14 proc.

Ekspozycja na zanieczyszczenie powietrza miała też związek z istotnie wyższym ryzykiem zgonu z powodu udaru mózgu. Najsilniej było to widoczne w przypadku dwutlenku siarki – wzrost ryzyka o 60 proc. oraz dwutlenku azotu – o 33 proc.

Wcześniejsze badania wykazały, że istnieje związek między długotrwałą ekspozycją na zanieczyszczenie powietrza a wyższym ryzykiem udaru mózgu. (...) W naszym badaniu zamiast analizować tygodnie lub miesiące ekspozycji przyjrzeliśmy się zaledwie pięciu dniom i znaleźliśmy związek między krótkoterminowym narażeniem na zanieczyszczenie powietrza a wyższym ryzykiem udaru mózgu – skomentował Toubasi.

Jego zdaniem potwierdza to konieczność podejmowania globalnych wysiłków zmierzających do stworzenia przepisów, które mają ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.