Jak wynika z badania przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie marki Tiger prawie połowa osób w wieku 18-35 lat przyznaje się do problemów z koncentracją. Tym, co najbardziej rozprasza młodych Polaków w pracy, jest już tradycyjnie Internet. Do przeglądania stron internetowych, np. wchodzenia na strony serwisów społecznościowych, plotkarskich itp., w trakcie pracy przyznaje się 71% badanych. A przecież latem o koncentrację jeszcze trudniej…

Wakacje raczej nie należą do ulubionego okresu dla pracodawców. Jednak nie ze względu na urlopy i brak pracowników, ale na problemy z… koncentracją tych, którzy w pracy pozostali. Rozprężenie panujące w biurach widać już po przekroczeniu murów niemal każdej firmy. Oczywiście to, jaki wpływ będzie miał okres urlopowy na funkcjonowanie firmy, zależy od specyfiki branży oraz charakteru pracy poszczególnych pracowników. Ci, którzy dyżurują w biurze, często oprócz własnych obowiązków muszą przejąć zadania swoich kolegów i koleżanek, którzy są na urlopach. Czasami na światło dzienne wypływają niedokończone projekty, niezaplanowane zadania czy niewykonane plany… a wtedy poziom stresu, przeciążenia i frustracji może sięgnąć zenitu.

Jak wynika z badania przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie marki Tiger codzienną pracą stresuje się prawie 70% Polaków w wieku 18-35 lat. Prawie połowa przyznaje się do problemów z koncentracją, a 66 % odnotowuje u siebie spadek formy intelektualnej w ciągu dnia. Trudno się temu dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jesteśmy jednym
z najdłużej pracujących narodów w Europie. W badaniu zapytano także, w jaki sposób respondenci rozpoznają u siebie pogorszenie formy intelektualnej. Najczęściej wymienianymi objawami są: podenerwowanie (60%), ospałość (50%), nieuwaga (40%), szybkie męczenie się (39%). Rzadziej wymieniane było gubienie wątków (27%), wolne tempo pracy (24%), duża liczba popełnianych błędów (20%) czy pospieszna i pobieżna praca (18%). Co ciekawe, z powodu nieuwagi aż 82% respondentom przynajmniej raz zdarzyło się pomylić dni tygodnia bądź imiona, napisać wiadomość (e-mail,SMS) do niewłaściwej osoby (68%) czy zapomnieć o spotkaniu (54%).

Tym, co najbardziej rozprasza młodych Polaków w pracy, jest już tradycyjnie Internet. Do przeglądania stron internetowych, np. wchodzenia na stony serwisów społecznościowych, plotkarskich itp., w trakcie pracy przyznaje się 71% badanych. Przeciętny pracownik przeznacza dwie z ośmiu godzin pracy na rzeczy z nią niezwiązane i to nie wliczając w to przerwy na lunch. Na drugim miejscu znalazły się dodatkowe (pozaregulaminowe) przerwy na posiłek, kawę czy herbatę (49%). Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi wymieniano również prywatne rozmowy telefoniczne (38% badanych) oraz plotki (34%).

Wbrew obiegowym opiniom jestem zdania, że przerwy w pracy są bardzo potrzebne, chociażby po to, żeby energetycznie się zregenerować. Praca większości z nas oparta jest na wzmożonym myśleniu, które bardzo angażuje nasz mózg, a ten z kolei, żeby dobrze pracować, potrzebuje świeżego powietrza i odpowiedniej dawki minerałów – komentuje Tomasz Sobierajski, socjolog z Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW. – Inaczej rzecz ma się w przypadku urlopu. Jeśli cały rok pracujemy bardzo ciężko, do ostatniego dnia przed urlopem, to potem już na samym urlopie będzie nam ciężko wyhamować i zaczniemy wypoczywać dopiero pod koniec wyjazdu. Warto zaplanować sobie pracę tak, żeby podczas wypoczynku nic co związane z pracą nas nie absorbowało. Coraz częściej spotykam się również z praktyką stosowaną w wielu firmach, którą można nazwać „dzień po”, kiedy to osobie, która wraca po urlopie do pracy, pierwszego dnia nie daje się większych zadań, po to, żeby mogła na spokojnie oswoić się z powrotem do pracy.

Tak więc mieszanka całorocznego zmęczenia, stresu i pięknej pogody może zaowocować rozleniwieniem i brakiem skupienia. Pilne sprawy czekają, a Ty odliczasz dni do wyjazdu i... nie robisz nic. W kontekście powyższych danych pojawia się zatem pytanie o to, w jaki sposób zachować równowagę i poradzić sobie z obniżoną koncentracją, aby gorący okres urlopowy nie zamienił się w koszmar. Badani respondenci deklarowali, że chcąc poprawić koncentrację, najczęściej sięgają po kawę lub herbatę (59%) lub napoje energetyczne (21%). Z kolei 46% podchodzi do wyzwania strategicznie, zaczynając od odpowiedniego przygotowania swojego miejsca pracy czy tworząc listę zadań do wykonania.

6 sposobów na przetrwanie okresu urlopowego w pracy:

1. Myśl pozytywnie

Poza zmęczeniem i stresem może dopaść Cię frustracja i zazdrość, że inni właśnie odpoczywają, a Ty nie. Warto wtedy poszukać pozytywnych aspektów bycia w mieście. Planuj dzień tak, by praca była w nim tylko jednym z obowiązków, a nie wypełniała go w stu procentach. Po pracy spotkaj się z przyjaciółmi na piwo, pójdź na spacer lub plenerowy koncert. Pomyśl także, że sytuacja może się odwrócić. Kiedy Ty pójdziesz wreszcie na upragniony wypoczynek, ktoś będzie musiał wykonać jakąś pracę za Ciebie.

2. Zaopatrz organizm w mikroelementy 

By mózg mógł pracował prawidłowo, potrzebuje odpowiedniej, zdrowej diety, a także wsparcia mikroelementów. To one decydują o sile naszej pamięci, zdolności myślenia i efektywnej koncentracji. Podstawą są witaminy z grupy B, m.in. B1, B6 oraz B12, a także magnez, potas, kwas foliowy i lecytyna. Dostarczane regularnie naszemu organizmowi zbawiennie wpływają na pracę mózgu. Jeśli potrzebujemy skutecznego i natychmiastowego wsparcia dla naszego organizmu, możemy też sięgnąć po gotowe produkty funkcjonalne. Warto sięgnąć po te , które mają w składzie naturalne składniki takie jak chociażby żeń-szeń czy kofeina. Ten pierwszy doda nam sił witalnych, energii w stanach wyczerpania, a także polepszy zdolność myślenia, koncentracji i poprawi pamięci. Ponadto chroni nasz organizm przed negatywnymi skutkami stresu i zwiększa na niego odporność. Podobnie jest z kofeiną, która pobudza i wspomaga układ oddechowy. Produktem, który dostarczy nam obydwu cennych składników: naturalnej kofeiny i żeń-szenia, jest napój energetyczny Tiger Mental, który idealnie sprawdzi się zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy nie zawsze mamy ochotę na gorącą kawę. 

3. Zaplanuj i zapanuj

Zanim usiądziesz do pracy, przygotuj plan. Nasz mózg uwielbia organizację, więc jeśli tylko wyznaczymy mu zadania, łatwiej będzie nam skupić się na pracy. Plan może mieć formę harmonogramu, ale niech nie będzie zbyt ambitny. Do zadań, których wykonywanie okaże się ponad nasze siły, szybko się zniechęcimy. Dlatego zamiast od razu skupiać się na całości zadania, podziel go na mniejsze etapy i krok po kroku staraj się je realizować. 

4. Uporządkuj otoczenie

Nawet największym bałaganiarzom trudno pracuje się w nieporządku. I nie wynika to tylko z faktu, że poszukiwanie każdej rzeczy zajmuje zdecydowanie za wiele czasu. Także sam widok otoczenia może być zbyt rozpraszający. Dlatego warto zadbać, by biurko, stół czy inne miejsce, przy którym zamierzamy pracować, było uporządkowane. Kluczem jest pozostawienie jak najmniejszej liczby przedmiotów. 

5. Wyloguj się

Socjologowie twierdzą, że przyczyną co drugiej utraty koncentracji w pracy są wiadomości e-mail, telefony komórkowe oraz sieci społecznościowe. Jeśli więc zadanie na to pozwala, wyłącz przeglądarkę internetową, wycisz telefon, a skrzynkę odbiorczą sprawdzaj nie częściej niż raz na godzinę.

6. Rób przerwy

Przygotowując plan pracy, nie można zapomnieć o przerwach. Są one bardzo istotne, bo nasz mózg potrzebuje chwili odpoczynku od intensywnej pracy. Jest też dobra wiadomość – w czasie przerwy być może wskazane jest zajrzenie do telefonu i Internetu. Według badań przeprowadzonych przez naukowców na Uniwersytecie w Melbourne korzystanie z Internetu dla rozrywki podczas pracy zwiększa naszą produktywność o około 9%!

Raport „Młodzi o tempie życia i problemach z koncentracją” powstał na zlecenie marki Tiger w oparciu o badanie CAWI przeprowadzone wśród 500 internautów w wieku 18-35 lat. Raport został uzupełniony danymi z analizy danych zastanych (ang. desk research) – danych statystycznych, raportów z badań, ekspertyz i publikacji prasowych. Badanie zostało zrealizowane w dniach 19-22 maja 2014 roku.