Skorzonera (łac. Scorzonera hispanica), inaczej wężymord, czarny korzeń lub zimowe szparagi, posiada liczne wartości odżywcze. W jadalnym korzeniu o ciemnobrunatnej lub czarnej skórce i białym miąższu można znaleźć wiele witamin i składników mineralnych. Wężymord polecany jest w dolegliwościach trawiennych, a także na nadciśnienie, obniżenie poziomu cukru i cholesterolu, wyczerpanie psychiczne, oczyszczenie organizmu z toksyn i odchudzanie.

Zawarta w skorzonerze inulina - ze względu na działanie obniżające poziom cukru we krwi - znajduje zastosowanie w żywieniu osób chorujących na cukrzycę. Poza tym pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu HDL w organizmie, a tym samym zapobiega rozwojowi miażdżycy. Inulina jest prebiotykiem, czyli pożywką dla rozwoju mikroflory bakteryjnej, umożliwiającej prawidłowe trawienie w jelicie i wzmacniającej układ odpornościowy. Pobudza perystaltykę jelit, dzięki czemu pomaga pozbyć się zaparć. W połączeniu z pektynami i błonnikiem, oczyszcza organizm, wiążąc szkodliwe związki i przyspiesza ich wydalanie, dlatego skorzonera polecana jest przy detoksykacji organizmu.

Skorzonera polecana jest osobom na diecie odchudzającej. Usuwa nadmiar wody z organizmu, jest niskokaloryczna (100 g dostarcza 63 kcal) i dostarcza błonnik, który na długo daje uczucie sytości.

Wężymord przypomina w smaku szparagi (tylko bardziej mączyste) i można go podawać podobnie jak szparagi, np. w towarzystwie różnych sosów lub polanego masłem z bułką tartą. Można go również upiec w piekarniku, polać oliwą i miodem z dodatkiem drobno pokrojonego czosnku. Jednak najlepiej smakuje ugotowany lub zapieczony pod beszamelem i posypany natką pietruszki. Ugotowaną skorzonerę można dodać do jajecznicy lub omletu.

Wężymord najczęściej dostępny jest w sklepach z ekologiczną żywnością. Cena za 1 kg to około 20-25 zł.

PoradnikZdrowie.pl