Bez ruchu i aktywności fizycznej ciało człowieka rozwija się gorzej i znacznie wolniej. Nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o sprawność fizyczną, bowiem poza hartowaniem ciała, ruch wpływa pozytywnie na mózg i stymuluje jego rozwój - twierdzą eksperci.

- Już po 10 minutach ćwiczeń aerobowych następuje poprawa procesów poznawczych. U osób, które się ruszają, komunikacja między dwiema półkulami przebiega szybciej i w bardziej zintegrowany sposób, a to z kolei sprawia, że zarówno dzieci, jak i dorośli z łatwością przyswajają nową wiedzę czy umiejętności - tłumaczy dr Jacek Szalewski z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.

Nawet 5 minut nieskomplikowanych ćwiczeń sprawi, że uczniowie będą chętniej i z większym zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach. Ponadto dzieci bez odpowiedniej dawki ruchu mogą mieć problemy w nauce czytania i pisania. Dysleksja, dysortografia, dysgrafia to zdaniem dr Sylwii Nowackiej-Dobosz z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie między innymi efekt ograniczenia aktywności fizycznej. Brak ruchu może powodować ponadto problemy z koncentracją i wyrażaniem własnych emocji.

- Paul Denisson, autor kinezjologii edukacyjnej, proponuje ćwiczenia, które prowadzą do integracji obu półkul mózgu, czego efektem może być np. płynne czytanie lub poprawa koncentracji. Dennison zaobserwował, które ruchy wywierają dobroczynny wpływ na dzieci i opierając się na tym stworzył kanon podstawowych ćwiczeń, które nazwał gimnastyką mózgu - tłumaczy Nowacka-Dobosz.

Podobną zależność można zauważyć u dorosłych. Regularne ćwiczenia zwiększają efektywność w pracy, otwierają umysł i pobudzają kreatywne myślenie. Wysiłek fizyczny, podczas którego koncentrujemy się jedynie na pracy ciała pomaga odtworzyć mechanizmy potrzebne do pełnego skoncentrowania się podczas wykonywania obowiązków zawodowych.

Do sprawnego funkcjonowania organizmu nie jest potrzebny sport wyczynowy, chodzi o proste ćwiczenia. Najważniejsze, żeby regularnie się ruszać, spacerować, przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu. Wystarczy kilkunastominutowa albo regularna aktywność ruchowa, aby zauważyć efekty - zachęcają eksperci.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>