Kierownik Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK4 w Lublinie prof. Tomasz Blicharski został zapytany o szczegóły realizowanego w klinice programu badawczego, który wykorzystuje wirtualną rzeczywistość. Dedykowany jest on pacjentom ze schorzeniami neurologicznymi, np. po udarach, z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, czy ze spastycznością mięśni.

Reklama

Gogle VR (do wirtualnej rzeczywistości) służą do przeniesienia pacjentów np. na łąkę, do parku, w kosmos lub do wirtualnego domu, przez co mogą ćwiczyć wykonywanie codziennych czynności. W ten sposób powtarzają ruchy, na przykład wkładania książek na półkę, otwarcia lodówki, uruchomienia pralki, układania ubrań w szafie, zmywania naczyń, zbierania kwiatów – opisał ortopeda.

Zwrócił uwagę, że pozwala to chorym trochę oderwać się od szpitalnej rzeczywistości i urozmaicić standardową rehabilitację. Dzięki temu wykonują ruchy, których nie wykonywaliby leżąc normalnie w szpitalu. Oczywiście, oprogramowanie z ćwiczeniami jest dostosowywane do rodzaju ich niepełnosprawności – dodał prof. Blicharski.

Reklama

Szef kliniki został zapytany o efekty tej procedury terapeutycznej. Z naszych obserwacji wynika, że wirtualna rzeczywistość zdecydowanie przyśpiesza rehabilitację, przy czym nie zastępuje tradycyjnej. Chodzi o uzupełnienie jej ćwiczeniami w goglach – podkreślił specjalista.

Według niego, wirtualna rzeczywistość zwiększa też motywację pacjentów do ćwiczeń. Co więcej, pacjent przebywając w szpitalu nie ma możliwości cały czas ćwiczyć w obecności fizjoterapeuty. A tutaj zakłada gogle VR i sam może ćwiczyć. Widzimy też, że elektronika wciąga młodych pacjentów, którzy chętnie korzystają z gogli podczas rehabilitacji na oddziale – zaznaczył kierownik dodając, że pacjenci mają do dyspozycji 7 sztuk gogli VR.

Badania prowadzone są w szpitalu od czerwca. Pierwsze wyniki mają zostać opracowane i opublikowane na początku przyszłego roku. Program został wprowadzony dzięki współpracy Kliniki Ortopedii i Rehabilitacji SPSK4 ze startupem BioMinds Healthcare.