Dziś, 29 października, przypada Światowy Dzień Udaru Mózgu, organizowany przez World Stroke Organization.

Reklama

Doktor Katarzyna Połatyńska z Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi mówi, że udar mózgu zdarza się u młodych dziewczyn, które używają tabletek antykoncepcyjnych bez wykonania niezbędnych badań diagnostycznych. Podkreśla, że jest to problem niewiedzy o wadliwym układzie krzepnięcia. Wówczas pierwsze próby z pigułką mogą kończyć się udarem. Takie przypadki nie są niestety nagłaśniane.

Tak było w przypadku 24-letniej Małgorzaty Chrobak. Lekarz, przepisując tabletki hormonalne,nie powiedział jej o tym zagrożeniu. Prowadziła aktywny tryb życia: kończyła studia, pracowała, uprawiała sporty i udar ją zaskoczył. Przyczyną było przemęczenie i doustna antykoncepcja.

Profesor Anna Członkowska z Instytutu Neurologii i Psychiatrii podkreśla, że ważne jest szybkie rozpoznanie udaru. Podstawowe objawy to: nagłe osłabienie obu kończyn, wykrzywienie twarzy po jednej stronie, drętwienie jednej połowy ciała. Pacjent może mieć zaburzenia mowy czy widzenia lub problemy ze zrozumieniem tego, co się do niego mówi.

Wczesna i trafna diagnoza oraz szybkie rozpoczęcie terapii decydują o dalszych losach pacjenta.