Możliwość elektronicznego potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego np. wózka inwalidzkiego, balkonika, czy materaca przeciwodleżynowego lub jego naprawę, obowiązuje od 1 lipca 2023 r. Do końca września trwał okres przejściowy, zlecenia można było wystawiać elektronicznie lub papierowo.

Reklama

Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek przekazał we wtorek, 3 października, że przejście wyłącznie na elektroniczną formę potwierdzania zlecenia na wydanie wyrobu medycznego lub jego naprawę, oznacza, że zlecenie musi zostać podpisane cyfrowo. Może to nastąpić kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub z wykorzystaniem certyfikatu ZUS e-ZLA.

Zlecenia na wyroby medyczne są wystawiane w Systemie Elektronicznej Weryfikacji i Potwierdzania Zlecenia (eZWM/ap-zz).

Wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne w tradycyjnej, czyli papierowej formie, jest dopuszczalne tylko w przypadkach: braku dostępu do serwisów internetowych lub usług informatycznych NFZ oraz braku możliwości podpisania zlecenia podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub certyfikatem e-ZLA.

NFZ wyjaśnia, że w przypadku, gdy zlecenie na wyrób medyczny zostanie negatywnie zweryfikowane lub w sytuacji, gdy zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne zostanie wystawione w formie papierowej poza systemem eZWM, wymagane jest potwierdzenie zlecenia w Oddziale Wojewódzkim NFZ. Nadal można przekazać zlecenia do dowolnie wybranego oddziału NFZ, np. przez wysyłkę skanu dokumentu na adres mailowy.

E-zlecenie to dokument elektroniczny, który osoba wystawiająca zlecenie np. lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta podpisuje w systemie elektronicznie.

Reklama

Pacjent otrzymuje informacje o wystawionym e-zleceniu przez wiadomość sms lub mail z 4-cyfrowym kodem. Może również otrzymać druk informacyjny, gdy np. nie ma numeru PESEL. E-zlecenie jest też dostępne w Internetowym Koncie Pacjenta (w zakładce „Apteczka”).

E-zlecenie na wyrób medyczny można zrealizować w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ. Wystarczy podać numer PESEL i kod dostępu lub przedstawić druk informacyjny wystawiony podczas wizyty np. u lekarza.

Elektronicznego zlecenia nie trzeba drukować.