Rzecznik w opublikowanym w poniedziałek komunikacie poinformował, że dotychczas nie występował w tej sprawie, ponieważ minister zapowiadał podjęcie "zdecydowanych działań" w celu rozwiązania problemów z niedostępnością do niektórych leków. Bodnar podkreśla, że w aptekach jednak nadal brakuje wielu leków, o czym świadczą między innymi doniesienia medialne.

Reklama

RPO wskazał, że ten problem dotyczy między innymi leków przeciwpadaczkowych, na nadciśnienie, choroby tarczycy, insuliny, astmę czy alergie, zwiększa się też deficyt leków onkologicznych i neurologicznych. Dodatkowo zaczyna brakować szczepionek, między innymi chroniących przed błonicą, tężcem i krztuścem, odrą, świnką i różyczką oraz grypą. Lista brakujących lekarstw jest coraz dłuższa.

"Moje obawy budzi również fakt, że brak leków w aptece może generować dalsze problemy w systemie opieki zdrowotnej" – podkreślił Adam Bodnar.

Ocenił, że braki mogą powodować wydłużenie kolejek do lekarzy w związku z koniecznością zmiany zapisanego wcześniej zaordynowanego specyfiku. Dodał, że lek tak zwanego drugiego czy trzeciego rzutu może nie gwarantować skutecznej terapii – a to może zagrażać nie tylko zdrowiu, ale też życiu pacjentów.

Rzecznik przypomniał, że art. 68 konstytucji gwarantuje wszystkim obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. "Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej m.in. dzieciom, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku" – zaznacza RPO.

Reklama

Adam Bodnar zwrócił się do ministra Łukasza Szumowskiego o stanowisko w tej sprawie. Poprosił też o informacje o podjętych przez niego działaniach dla poprawy opisanej sytuacji, a także zapobieżenia jej na przyszłość.

Minister Szumowski w ubiegłym tygodniu zapewniał, że mimo braku konkretnych leków w aptekach dostępne są zamienniki leków, które może zaproponować farmaceuta i na które w ostatnim czasie zauważalnie wzrósł popyt. Zapewniał też, że zamienniki te są dokładnie tak samo działającymi produktami, jeżeli substancja czynna jest ta sama.

Od 15 lipca, dzwoniąc pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (800-190-590), pacjenci mogą dowiedzieć się, w której aptece kupią potrzebny lek. Infolinia działa od poniedziałku do piątku, od godz. 8.00 do 18.00.