1 Skontaktuj się z pracownikami biura rzecznika praw pacjenta

Chory, którego prawa zostały naruszone, może poskarżyć się na lekarza i jego pracodawcę do rzecznika prawa pacjenta (RPP). Skargę powinien złożyć niezwłocznie w przypadku odmowy wypisania przez lekarza recepty na lek refundowany. RPP wszczyna postępowanie, jeśli uzna, że istnieje prawdopodobieństwo naruszenia praw pacjenta. Przed złożeniem skargi można telefonicznie skontaktować się z biurem RPP za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590.

2 Złóż skargę w formie pisemnej osobiście lub wyślij list pocztą

Skarga na odmowę przepisania leku refundowanego ze zniżką powinna mieć formę pisemną. Można ją przesłać pocztą do warszawskiej siedziby rzecznika lub e-mailem. Oba adresy są podane na stronie internetowej: www.bpp.gov.pl.
Reklama
Skarga od pacjenta powinna zawierać opis stanu faktycznego. Jej złożenie jest niezbędne, aby rzecznik mógł wszcząć postępowanie wyjaśniające w danej sprawie. Na jej podstawie RPP może wystąpić o wyjaśnienia do pracodawcy lekarza. Złożenie wniosku do RPP jest wolne od opłat.
Reklama



3 Wskaż dokładnie, na czym polegało przewinienie lekarza

W skardze należy podać adres świadczeniodawcy, czyli np. przychodni, w której jest zatrudniony lekarz, który odmówił prawidłowego wypisania recepty na lek refundowany. Jest to istotne, bo w sytuacji, gdy liczne sygnały od pacjentów dotyczyłyby jednego świadczeniodawcy, RPP może wydać postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Jeżeli świadczeniodawca pomimo wydania przez rzecznika decyzji o uznaniu jego działań za naruszające zbiorowe prawa pacjentów będzie je kontynuował, może na niego zostać nałożona kara pieniężna w wysokości do 500 tys. zł.
Podstawa prawna
Art. 50 – 52 i 69 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta (Dz.U. z 2009 r. nr 52, poz. 417 z późn. zm.).