Debata, która odbyła się we wtorek w Warszawie, zainaugurowała kolejną, czwartą już edycję Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa "Kiedy 1+1=3". Towarzyszyła jej premiera książki pod redakcją prof. Zbigniewa Izdebskiego z Uniwersytetu Zielonogórskiego "(Zbyt) młodzi rodzice", będącej opracowaniem badań przeprowadzanych w ramach kampanii, dotyczących sytuacji młodych rodziców i dziadków.
Prof. Izdebski zwracał uwagę, że wiek inicjacji seksualnej się obniża: blisko połowa osiemnastolatków ma już pierwsze doświadczenia seksualne za sobą, przy czym aż 19,4 proc. chłopców i 13,9 proc. dziewcząt w tej grupie wiekowej takie doświadczenie miało już przed ukończeniem 15 lat. Jak dodał, choć miłość jest najbardziej pożądanym motywem współżycia, ponad 40 proc. badanych nastolatków akceptuje seks z osobą, której się nie kocha. Inicjacji seksualnej często towarzyszą środki zmieniające świadomość, często są też czynnikiem ją przyspieszającym.
Problemem, który zwiększa ryzyko nieplanowanej ciąży, jest też niewystarczająca wiedza na temat seksualności i brak edukacji na ten temat w szkołach. Jak przekonywał dr Krzysztof Wąż z Uniwersytetu Zielonogórskiego, jeden z autorów publikacji, rodzice nie są najlepszymi partnerami do rozmów na ten temat, w szkołach nie ma rzetelnej edukacji seksualnej, a normy Kościoła są coraz trudniejsze do stosowania we współczesnym świecie. To wszystko sprawia, że głównym źródłem wiedzy na temat seksualności stają się kultura masowa i media.
Prof. Magdalena Środa z Uniwersytetu Warszawskiego podkreślała, że ignorancja w kwestiach dotyczących seksualności jest najpoważniejszym problemem w Polsce, zarówno jeśli chodzi o wiedzę, jak i określone wartości. "Rodzina może być źródłem socjalizacji, ale nie przekaźnikiem wiedzy. Rodzice woleliby, żeby dzieci jak najdłużej pozostały dziećmi, więc nie podejmują tych tematów, a dzieci też nie lubią z nimi o tym rozmawiać, bo wolą sobie nie wyobrażać, że ich rodzice też +to robią+" - mówiła.
Aleksandra Józefowska z Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton, która m.in. prowadzi telefon zaufania dla młodzieży, wskazywała, że duży wpływ na postawy młodych ludzi ma pornografia - dziewczęta przyjmują rolę obiektów seksualnych, traktują się przedmiotowo, sprawiają wrażenie, że są gotowe na wszystko, ale brakuje im asertywności, więc często godzą się na to, na co nie mają ochoty. W coraz większym stopniu brak asertywności to również problem chłopców. Zwróciła uwagę, że młodzież zna wymyślne techniki seksualne, ale brakuje jej podstawowej wiedzy na temat własnego ciała i fizjologii.
Jak pokazały badania przeprowadzone w ramach kampanii "Kiedy 1+1=3", młodociani rodzice przyznają, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych była niewystarczająca. Zdaniem zarówno młodocianych rodziców, jak i młodych dziadków lekcje wychowania seksualnego są traktowane mało poważnie i poświęca się im zbyt mało czasu: niewiele mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach wczesnego rozpoczęcia współżycia seksualnego.
Małgorzata Szybalska z Ministerstwa Edukacji Narodowej podkreśliła, że rodzice mogą odegrać istotną rolę w tym, jak realizowane są lekcje wychowania do życia w rodzinie w szkołach: nie powinni zwalniać dzieci z tych zajęć, powinni natomiast domagać się spotkań, na których prezentowane są program i podręczniki (dyrektor ma obowiązek je organizować) i aktywnie wpływać na jakość zajęć.
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa "Kiedy 1+1=3", której patronują Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny, ma promować odpowiedzialne zachowania seksualne, wiedzę antykoncepcyjną oraz świadome planowanie rodziny. Od 2008 r. w ramach kampanii prowadzone są akcje świadomościowe, które odbywają się w pięciu miastach Polski podczas tzw. Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca. W tym roku akcje edukacyjne planowane są w Zamościu, Szczecinie, Płocku, Krakowie i Warszawie. Podczas akcji młodzież może m.in. skorzystać z bezpłatnych konsultacji u ginekologów lub edukatorów seksualnych. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com.