„Wyliczankę” inspirującą do podejmowania regularnej aktywności przygotowali specjaliści z National Cancer Institute w Maryland W Stanach Zjednoczonych. Uzmysławia nam ona, jak wielki wpływ mamy na zdrowie. Jeśli będziesz systematycznie ćwiczyć, obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory, tj.:

rak przełyku - 42 procent;

rak wątroby - 27 procent;

rak płuca - 26 procent;

rak nerki - 23 procent;

rak macicy - 21 procent;

białaczka szpikowa - 20 procent;

szpiczak mnogi - 17 procent;

rak jelita grubego - 16 procent;

rak głowy i szyi - 15 procent;

rak odbytnicy - 13 procent;

rak pęcherz - 13 procent;

rak piersi - 10 procent.

Naukowcy brali pod uwagę inne czynniki ryzyka, tj. nadwaga, uzależnienia od używek. Sprawdzali, jak ruch wpływa na zdrowie. Pod pojęciem „ruchu” nie kryły się wcale trudne treningi czy wyczerpujące ćwiczenia, lecz energiczne spacery, przejażdżki na rowerze. „Wystarczy się po prostu ruszać, by zapobiec groźnym typom nowotworów” – przekonywali po przeanalizowaniu danych prawie 1,4 miliona osób, które objęte były badaniami przeprowadzonymi w Stanach Zjednoczonych i Europie w latach 1987-2004 – porównywano w nich związek między poziomem aktywności fizycznej a częstotliwością zachorowania na raka.

Uogólniając, można powiedzieć, że wyższy poziom aktywności fizycznej zmniejsza ryzyko zachorowania na jakikolwiek typ raka o 7 proc. Wnioski te zostały opublikowane w internetowym wydaniu „JAMA Internal Medicine”.