Ipsen jest obecny w ponad 30 krajach na świecie. Za dwa lata wasz polski oddział będzie obchodził trzydziestolecie działalności. Jaka jest misja firmy Ipsen oraz jakie cele i wartości przyświecają firmie?
Ipsen to globalna firma biofarmaceutyczna średniej wielkości, skupiająca się na innowacyjnych lekach w onkologii, chorobach rzadkich i neurologii. Naszym celem jest przedłużanie oraz poprawa jakości życia i zdrowia pacjentów na całym świecie. Jesteśmy bardzo dumni z przyjętej misji, naszej wyjątkowej pozycji partnera w biznesie i pracodawcy z wyboru, z naszej elastyczności i szybkości w rozwoju biotechnologii w połączeniu z 90-letnim dziedzictwem firmy Ipsen.
Pracownicy polskiego oddziału są w pełni zaangażowani w realizację naszej misji. W centrum wszystkiego, co robią, są pacjenci - ludzie, którym nasze produkty mają pomóc. Mamy ambicję, aby zmieniać ich życie na lepsze i udaje nam się to osiągnąć dzięki kulturze współpracy i ciągłego doskonalenia.
W jakiej kategorii produktów upatrujecie największych perspektyw? Na co przeznaczacie najwięcej środków w działalności badawczo-rozwojowej?
W 2020 r. Ipsen globalnie zainwestował w działalność badawczo-rozwojową więcej niż 15 proc. wpływów ze sprzedaży. Jak wspomniałam, rdzeniem naszej działalności są trzy obszary terapeutyczne: onkologia, choroby rzadkie oraz neurologia. W onkologii koncentrujemy się na guzach litych (takich jak rak nerkowokomórkowy, rak wątrobowokomórkowy, guzy neuroendokrynne, rak trzustki, rak płuc), jednocześnie rozszerzając zakres działań na nowotwory hematologiczne. W przypadku chorób rzadkich już teraz inwestujemy w leki na akromegalię. Pracujemy także nad wprowadzeniem na rynek leku na postępujące kostniejące zapalenie mięśni - choroby, dla której na razie nie ma jeszcze odpowiedniej terapii. Z kolei w dziedzinie neurologii dysponujemy rozwiązaniami dla chorych na spastyczność związaną z chorobami neurologicznymi, które wciąż udoskonalamy.
Katalog produktów, które rozwijamy, jest zasilany przez innowacje spoza firmy. Jesteśmy zwolennikami otwartego modelu, gdzie rozwiązania rodzą się poprzez współpracę z innymi firmami biotechnologicznymi oraz instytucjami naukowymi. Dzięki temu dysponujemy katalogiem potencjalnych nowych leków o wysokiej wartości na różnych etapach rozwoju. Prowadzimy wspólnie prace nad nowymi związkami, ale też dbamy o dalszy rozwój produktów leczniczych już wprowadzonych na rynek.
Jak ważnym rynkiem jest dla Ipsen Polska? Jakie są najważniejsze cele firmy w przyszłości w Polsce?
Polska to bardzo ważny kraj z punktu widzenia szans na poprawę jakości życia pacjentów cierpiących na poważne i zagrażające życiu choroby. Dlatego chcemy stać się lokalnym Centrum dla innowacji i talentów, które będzie dostarczało cennych rozwiązań dla opieki zdrowotnej.
Co to oznacza?
Jako lokalne Centrum talentów chcemy wykorzystać umiejętności naszych pracowników i dalej skutecznie je rozwijać; jako lokalne Centrum innowacji chcemy przeprowadzać pilotaże i nawiązywać współpracę z lokalnymi partnerami po to, aby szukać innowacyjnych rozwiązań w odpowiedzi na niezaspokojone potrzeby zdrowotne.
Już teraz wiele robimy w wymiarze edukacji, badań naukowych oraz podnoszenia świadomości, a w nadchodzących latach chcemy robić jeszcze więcej. Przykładem jest nasze wsparcie dla kampanii „Życie po udarze” organizowanej przez Fundację Chorób Mózgu. Inicjatywa ta doskonale wpisuje się w nasze motto „Innowacje w opiece nad pacjentem”. Dzięki praktycznym informacjom i poradom ekspertów portal wiedzy www.zyciepoudarze.pl doradza pacjentom oraz ich opiekunom, jak radzić sobie w codziennych zmaganiach w ich życiu po udarze.
W czerwcu tego roku została Pani powołana na stanowisko Dyrektor Generalnej Ipsen Poland. Jakie są Pani wrażenia po prawie pół roku kierowania oddziałem?
Czas leci - to było intensywne pół roku! Od początku byłam pod wrażeniem zaangażowania pracowników tego oddziału, ich motywacji i jakości ich pracy, a także wsparcia ze strony reszty grupy poza Polską. Tworzymy w Polsce bardzo mocne fundamenty korporacyjnej odpowiedzialności biznesu. Motywacja tutejszego zespołu jest bardzo wysoka, czego dowodem jest uzyskanie po raz pierwszy przez Ipsen Poland certyfikatu Great Place to Work.
Z pewnością nie jesteśmy doskonali, a środowisko, w którym się poruszamy, jest dość skomplikowane - chociażby przez wzgląd na pandemię. Mam jednak pewność, że jesteśmy na właściwej drodze, bo wykorzystujemy naszą wyjątkową kulturę i wyjątkowe wartości, a także chęć do współpracy oraz ciągłego doskonalenia na rzecz pacjentów i społeczeństwa.
Kobiety na stanowiskach menedżerskich - co zrobić, żeby było ich więcej?
To trudne pytanie… Jest wiele badań potwierdzających korzyści płynące z różnorodnego przywództwa. Mam to szczęście, że sama stoję na czele takiego zespołu - w Ipsen Poland na stanowiskach menedżerskich jest więcej kobiet niż mężczyzn! Prawda jednak jest taka, że zagadnienie różnorodności w miejscu pracy nie ogranicza się tylko do płci. Osobiście uważam, że potrzebujemy więcej liderów o otwartym umyśle i z wizją; skupionych na ludziach i ich potrzebach. Odpowiedź na pytanie: co zrobić, żeby było ich więcej, jest jednocześnie odpowiedzią na pytanie: co zrobić, żeby na menedżerskich stanowiskach było więcej kobiet. Uda się to dzięki kombinacji różnych czynników: mentoringu, współpracy z ludźmi tworzącymi dobre wzorce i w oparciu o konkretne działania wspierające młodych liderów (zarówno kobiet, jak i mężczyzn) w kluczowych punktach ich karier.
Ioana Parsons w branży farmaceutycznej pracuje od 15 lat. W firmie McKinsey w Londynie kierowała projektami strategii i transformacji handlowej na dużą skalę dla wielu globalnych klientów farmaceutycznych. W firmie Amgen spędziła 5 lat na stanowiskach lokalnych, regionalnych i globalnych. Obecnie, od czerwca 2021 - Dyrektor Generalny Ipsen Poland sp. z o.o.
CR-PL-000045