W czwartek komisja ustawodawcza opiniowała dla marszałka Sejmu projekt noweli, którego autorem jest poseł Piotr Liroy-Marzec (Kukiz'15).

Reklama

Uwagi do projektu zgłaszało m.in. Biuro Analiz Sejmowych (BAS). Na początku posiedzenia poseł Liroy-Marzec poinformował, że w środę wniósł autopoprawkę, która - jak zapewnił - uwzględnia wszystkie wątpliwości zgłaszane do projektu.

Przed posiedzeniem komisji ani posłowie, ani BAS nie otrzymali zgłoszonej autopoprawki. W tej sytuacji zastępca przewodniczącego komisji Stanisław Pięta (PiS) zaproponował przeniesienie dyskusji na kolejne posiedzenie komisji, by BAS mogło zaopiniować wniesione zmiany.

Po burzliwej dyskusji oraz w efekcie sprzeciwu rodzin pacjentów obecnych na posiedzeniu zadecydowano o jego przerwaniu. Ostatecznie po przerwie członkowie komisji zadecydowali o skierowaniu projektu do dalszych prac legislacyjnych.

Projektowana nowelizacja dałaby lekarzowi możliwość legalnego i kontrolowanego zastosowania niezarejestrowanych przetworów z konopi u pacjentów, u których konwencjonalna farmakoterapia jest nieskuteczna lub zbyt obciążająca, o ile wiedza medyczna wskazuje na możliwość poprawy tym sposobem stanu zdrowia lub jakości życia pacjenta.

Zgodnie z propozycją, każda postać marihuany po odpowiednich badaniach klinicznych nadal będzie mogła być zarejestrowana jako lek, zgodnie z prawem farmaceutycznym. Jednocześnie projektodawcy chcą wprowadzić – w określonych przypadkach – możliwość zastosowania marihuany bez dopuszczenia do obrotu.

Projekt przewiduje utworzenie narodowego systemu monitorowania niedopuszczonych do obrotu produktów konopi stosowanych w celach medycznych.

Reklama

Warunkiem prowadzenia terapii z zastosowaniem niedopuszczonych do obrotu przetworów konopi byłoby zgłoszenie tego przez lekarza lub podmiot leczniczy do rejestru prowadzonego przez ministra zdrowia. Zgłoszenie o prowadzeniu terapii i aktualizacja danych w rejestrze byłyby płatne.

W bazie tej umieszczane byłyby m.in. dane lekarza i liczba pacjentów korzystających z terapii. Lekarze byliby też zobowiązani do zgłaszania informacji o ewentualnych działaniach niepożądanych.

Uprawa konopi oraz zbiór ziela i żywicy konopi innych niż włókniste na potrzeby terapii byłaby dozwolona po uzyskaniu zezwolenia wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Zezwolenie to mogłyby uzyskać: osoby fizyczne (pacjenci lub ich opiekunowie prawni), fundacje, organizacje społeczne oraz jednostki naukowe.

Powierzchnia uprawy nie mogłaby przekraczać zapotrzebowania dla uczestników terapii na 120 dni kuracji. Zezwolenie byłoby udzielane odpłatnie.