Są to drastyczne w swej dosłowności zdjęcia osób zmarłych lub chorych na raka, chorobę wywołaną w wielu wypadkach paleniem papierosów. Jedna z fotografii ukazuje np. mężczyznę oddychającego przez rurkę tracheotomijną, stosowaną w przypadkach nowotworu tchawicy.

Reklama

FDA nakazała producentom papierosów zaopatrzenie opakowań w te etykietki do września 2012 r. Będą one musiały zajmować połowę przedniej i połowę tylnej powierzchni paczki z papierosami.

Podobne ostrzeżenia będą musiały wypełniać 20 procent powierzchni reklam papierosów.

W USA już od lat 60. obowiązują słowne ostrzeżenia o szkodliwości palenia na opakowaniach papierosów. Krytycy jednak uznają je za nieskuteczne.

Rząd twierdzi, że w rok po wprowadzeniu nowych, obrazkowych ostrzeżeń ponad 200 000 palaczy porzuci nałóg.

Koncerny tytoniowe protestują już przeciw etykietkom. Niektóre z nich, jak Reynolds American Inc., już w 2009 r. złożyły pozwy do sądów, kiedy FDA planowały obrazkowe ostrzeżenia. Podobne etykietki obowiązują już jednak w wielu innych krajach.