Dieta cukrzyka wymaga zachowania dyscypliny i dużej dbałości o to, by potrawy miały niski, bezpieczny dla zdrowia diabetyków indeks glikemiczny. Dzięki nowym, zdobywającym coraz większą popularność substancjom słodzącym, stosowanie diety przez diabetyków nie musi oznaczać wielu wyrzeczeń żywieniowych. Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukru – zdrową słodycz nadają także substancje słodzące naturalnego pochodzenia, takie jak stewia, erytrytol czy tagatoza.

Stewia

W słodkich liściach stewii znajdują się glikozydy stewiolowe, które są 300-krotnie słodsze od cukru. Nie są przyswajalne przez organizm, dlatego nie zawierają kalorii. Stewia nie jest odkryciem ostatnich lat – to roślina od 1500 lat używana przez Indian w Ameryce Południowej! Jej indeks glikemiczny wynosi 3, dlatego może być bezpiecznie stosowana w diecie diabetyków. Niektórzy zarzucają jej gorzkawy posmak. – Smak słodzika na bazie stewii zależy od składu produktu. Warto szukać takich, w których posmak stewii jest balansowany, np. erytrytolem - zauważa Beata Straszewska, założycielka Stewiarnia.pl, propagatorka zdrowych zamienników cukru. Stewia występuje pod różnymi postaciami, wygodnymi do używania w kuchni – w płynie, w tabletkach i w kryształkach.

Tagatoza

Tagatoza, mimo że na polskim rynku jest najkrócej, już zdołała zdobyć grono zwolenników. Tagatozę odkryto pod koniec lat 60-tych ubiegłego wieku. Naukowcy dostrzegli, że substancja ta przywraca właściwy skład flory bakteryjnej przewodu pokarmowego i została zastosowana w leczeniu chorych na raka jelit. Szybko okazało się, że ma więcej zalet: smak niemal identyczny jak cukier, niemal trzykrotnie mniej kalorii od cukru (1,5 kcal/g, dla porównania: cukier ma 4 kcal/g) oraz niski indeks glikemiczny (IG 7,5). Dzięki tym właściwościom polecana jest w diabetykom i osobom będącym na diecie. Tagatoza ma najszersze zastosowanie w kuchni spośród pozostałych słodzików pochodzenia naturalnego. Karmelizuje się i fermentuje, dzięki czemu można na niej upiec np. ciasto drożdżowe, upiec crème brulee, zrobić karmel – dodaje Straszewska ze Stewiarnia.pl.

Erytrytol

Erytrytol naturalnie występuje w owocach, np. melonach, gruszkach, winogronach, a także w kukurydzy. Ma wręcz zerowy indeks glikemiczny: 1, a 100 g erytrytolu to jedynie 20 kcal. Połączenie tych cech sprawia, że potrawy i desery przyrządzane z jego zastosowaniem są bezpieczne dla diabetyków i osób chcących zredukować kaloryczność posiłków. Erytrytol jest mniej słodki od sacharozy, a jego pozyskanie jest kosztowne, dlatego producenci zdrowej żywności zazwyczaj łączą erytrytol z glikozydami stewiolowymi. W ten sposób uzyskują słodycz słodziku niemal identyczną z cukrem i indeks glikemiczny niższy niż w słodzikach z samej stewii.

Czego nie poleca się diabetykom? Popularnych substancji słodzących uznawanych za zdrowe, które w rzeczywistości mają wysoki indeks glikemiczny, np. miód (IG 60), cukier trzcinowy (IG 87), syrop z agawy (IG nawet do 90), syrop klonowy (IG 65).