Czym jest menopauza?

Reklama

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania w trakcie menopauzy, warto dowiedzieć się, czym charakteryzuje się ten wyjątkowy czas w życiu kobiety.

Menopauza występuje najczęściej u dojrzałych kobiet, chociaż zdarza się, że doświadczają jej bardzo młode kobiety. Jest to czas, gdy kobieta przestaje być płodna. W trakcie przekwitania kobieta może doświadczać różnych dolegliwości, np. wspomniane już uderzenia gorąca, huśtawki nastroju, zwiększona potliwość. Ponadto może ona również doświadczać zmęczenia, problemów z koncentracją, utraty jędrności skóry oraz jej suchości. Nierzadko występują też problemy z nietrzymaniem moczu. Oczywiście zanika w tym czasie comiesięczne krwawienie (dowiedz się więcej o menopauzie, wejdź na stronę: https://portal.abczdrowie.pl/wszystko-co-powinnas-wiedziec-o-menopauzie).

Co na to ekspert?

Dobór odpowiedniej diety może sprawić niektórym trudności – na stronach internetowych znajduje się wiele informacji na ten temat, jednak nie mamy pewności, że są one sprawdzone. Dlatego też poprosiliśmy o wypowiedź eksperta – dietetyk Sylwię Ogrodowczyk:

„Każda kobieta przechodzi okres klimakterium w sposób indywidualny. Są Panie, które w ogóle nie zauważają trudności z tym stanem związanych, ale są też Panie, które w bardzo trudny sposób przechodzą przez menopauzę. Bardzo ważną rolę w tym czasie stanowi odpowiednia dieta. Cóż to oznacza?

1) Wchodząc w okres menopauzy, należy obniżyć kaloryczność posiłków, jest to związane z tym, że obniża się wówczas metabolizm.
2) Należy ograniczyć tłuszcze, przede wszystkim te, które pochodzą od zwierząt, ponieważ bogate są w tzw. zły cholesterol. Podczas menopauzy przestają być aktywne estrogeny, a to właśnie one skutecznie blokują zatykanie tętnic przez zły cholesterol.
3) W diecie powinno znajdować się pełnowartościowe białko, najlepiej roślinne np. soja jest bardzo dobrym źródłem takiego białka. Produkty roślinne, które zawierają białko (nasiona strączkowe, brokuły) zawierają również fitohormony, które podczas menopauzy są bardzo ważne.
4) W menu powinny znajdować się produkty z wapniem, np. nasiona chia, jarmuż, by zapobiegać m.in. osteoporozie.
5) Ważna jest również obróbka termiczna podczas przygotowywania potraw. Należy produkty przygotowywać na parze, piec w rękawie. Unikać należy smażenia na głębokim tłuszczu.
6) Należy włączyć w dietę produkty, które mają zbliżone działanie do estrogenów, tzw. fitoestrogeny, np. soja, ser tofu, rośliny strączkowe, nasiona słonecznika, chia, siemię lniane (olej lniany)”.




Warto również pamiętać o tym, by unikać używek – papierosy oraz mocny alkohol powinny pójść w odstawkę. Niewskazane jest picie sztucznie słodzonych napojów. Oprócz tego, że są one niezdrowe, to również bardzo kaloryczne (więcej informacji o diecie na menopauzę można znaleźć na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/dieta-na-menopauze). Bardzo ważne jest również to, by podczas menopauzy postarać się o codzienne zróżnicowanie posiłków. Monodiety to stanowczo zły pomysł dla kobiet, które przechodzą przekwitanie.