Osoby, które rzuciły palenie, powinny dużą wagę przyłożyć do tego, co znajduje się w ich codziennej diecie. Nie tylko dlatego, by uniknąć złapania nadliczbowych kilogramów, ale i po to, by uzupełnić niedobory witamin i minerałów, jakie są wynikiem palenia papierosów.

- Na początek dobrze jest wybrać się do internisty i wykonać podstawowe badania krwi oraz moczu, aby przekonać się, jaki jest aktualny stan zdrowia osoby rzucającej palenie - przekonuje dietetyk Barbara Dąbrowska-Górska z Poradni Dietetycznej Dietosfera. - Palenie papierosów wywołuje duże szkody w organizmie, szczególnie związane z nasileniem procesów utleniania, które może w konsekwencji prowadzić do nowotworzenia komórek. Głównym zadaniem żywienia w tym czasie jest próba naprawy tych zmian poprzez zwiększenie spożycia silnych przeciwutleniaczy - tłumaczy Barbara Dąbrowska-Górska.

Dlatego codzienny jadłospis należy wzbogacić przede wszystkim o warzywa i owoce, które obfitują w przeciwutleniacze. - Tu zasada jest jedna: jak najwięcej różnorodnych, sezonowych warzyw i owoców we wszystkich barwach tęczy. Kolor warzywa czy owocu jest znakiem wysokiej zawartości antyoksydantów. Wśród nich znajdziemy likopen w pomidorach i arbuzie, beta-karoten w papryce, czy morelach, antocyjany w malinach, porzeczkach, winogronach. Bardzo silnym przeciwutleniaczem jest także sulforafan z brokułów - radzi Barbara Dąbrowska-Górska.

Dieta bogata w warzywa i owoce może pomóc osobom, które rzuciły palenie, utrzymać prawidłową wagę. Jeśli jednak chcą one mieć pełną kontrolę nad masą ciała i umieć właściwie reagować na jej zmiany, powinny skorzystać z pomocy profesjonalnego dietetyka. Specjalista ds. żywienia pomoże byłemu palaczowi określić docelową masę ciała i nauczy go, jak zatrzymać tycie.