O tym, że za dużo czasu wpatrujesz się w ekran, dadzą ci znać same oczy. Będą łzawiły i piekły. Możesz mieć wrażenie, że pod powiekami znajduje się piasek. Czasem pojawia się nawet ból oczu.

Dolegliwościom i schorzeniom oczu wynikającym z długotrwałego korzystania z komputera można bardzo prosto zapobiec. Oto kilka sposobów:

* Co godzinę rób kilkuminutowe przerwy, by rozluźnić mięśnie oczu. Patrz naprzemiennie na obiekt znajdujący się blisko i daleko, np. na kwiat na parapecie i drzewa za oknem. Zakreśl "ósemki" wzrokiem. Zasłoń oczy dłońmi i wpatruj się w ciemność tak długo, aż znikną wszelkie błyski światła.

* Raz na jakiś czas sprowokuj produkcję łez, co nawilży gałki oczne. Możesz kilka razy zamrugać oczami albo ziewnąć. Dobre efekty daje zakroplenie oczu specjalnymi kroplami (tzw. sztuczne łzy) lub solą fizjologiczną. Warto wiedzieć, że osoby pracujące przed monitorem mrugają zbyt rzadko, przez co oczy nie są wystarczająco nawilżone i może dojść do rozwoju schorzenia, zwanego zespołem suchego oka (ang. Dry Eye Syndrome), które prowadzi do niedotlenienia rogówki.

* Nosisz okulary korekcyjne? Zaopatrz się w szkła z powłoką antyrefleksową, która sprawi, że do oczu docierać będzie więcej światła. Takie okulary będą również likwidowały odblaski pochodzące z monitora, więc oczy będą mniej się męczyły. Dobierz je u okulisty.

* Wzbogać dietę o produkty bogate w witaminę A, C i E oraz cynk, magnez i selen. Możesz kupić w aptece specjalne preparaty korzystnie wpływające na oczy, np. z zawartością beta-karotenu lub luteiny.