Po raz pierwszy w Polsce marzec jest obchodzony jako Miesiąc Świadomości Raka Jajnika. Celem tej inicjatywy jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na objawy, metody diagnostyki i leczenie jednego z najczęstszych nowotworów kobiecych. Akcja jest realizowana w ramach kampanii "Dla niej. Możemy więcej".

Reklama

Każdego roku 3,5 tysiąca Polek dowiaduje się, że choruje na raka jajnika. - To jeden z najbardziej podstępnych nowotworów. Nazywany jest cichym zabójcą - mówi doktor Lubomir Bodnar z Kliniki Onkologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Jak mówi rak jajnika ma niecharakterystyczne objawy. Bardziej wskazujące na dolegliwości związane z układem trawiennym niż rozrodczym. U wielu kobiet jest wykrywany w zaawansowanym stadium. Dlatego ginekolodzy zachęcają do regularnych badań profilaktycznych. Jak mówią, w tym przypadku maja one niebagatelne znaczenie.

- Rak jajnika oprócz dolegliwości fizycznych wywołuje m.in. poczucie braku kobiecości czy spadek samoocen - mówi Anna Ogiegło z Biura Prasowego kampanii "Dla niej. Możemy więcej". Dlatego ważne jest wsparcie terapeutyczne dla kobiet i ich rodzin. - Po leczeniu raka jajnika kobiety czują się zagubione, podobnie jak ich partnerzy. W ramach naszej kampanii staramy się im pomagać. Odpowiadamy na nurtujące pytania poprzez porady psychoonkologiczne i seksuologiczne. Zachęcamy do zaglądania na stronę www.dlaniejmozemywiecej.pl - mówi Anna Ogiegło.

Kolorem symbolizującym raka jajnika jest turkusowy. W trwającej kampanii ten kolor rozświetli wiele miejsc w kraju. 10 marca na turkusowo zaświeci iglica Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz kopuła INEA Stadionu w Poznaniu. 12 marca w Gliwicach podświetlona zostanie wieża radiostacji. Do akcji włączyły się m.in. Rzeszów, Sanok, Ełk, Konin. W sumie 12 miast. Turkusowe światło kilka dni temu spowiło już katowicki spodek.