Dzieci będą chodziły do Szkoły Podstawowej nr 14 przy ul. Podmiejskiej. Wcześniej uczęszczały do Przedszkola Integracyjnego nr 16. Dyrektorka szkoły Janina Musioł powiedziała PAP, że do klasy będzie chodziło trzech chłopców i jedna dziewczynka. Dwoje z nich cierpi na autyzm, dwoje kolejnych - na zespół Aspergera. Zajęcia z nimi będzie miał nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z odpowiednimi kwalifikacjami i dodatkowa osoba, która będzie pomagała nauczycielowi i dzieciom.
Dyrektorka szkoły wyjaśniła, że cała czwórka uczniów jest w intelektualnej normie, dlatego nie było mowy o posłaniu ich do szkoły specjalnej. Rodzice nie chcieli też, by uczyły się w klasie integracyjnej, uznając że lepiej im będzie w oddzielnej grupie. Poza realizacją normalnego programu nauczania, dzieci będą miały zajęcia dodatkowe - m.in. gimnastykę korekcyjną i zajęcia z logopedą.
Dla takich dzieci korzystne jest umieszczenie ich w otoczeniu dzieci zdrowych w normalnej szkole, nie specjalnej, gdyż rokowania tej choroby są dobre, osoby te w przyszłości mają bardzo dużą szansę skończyć edukację w normalnym trybie - powiedział Wiesław Ciężkowski, zastępca prezydenta miasta ds. społecznych odpowiedzialny m.in. za placówki oświatowe.
Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Powoduje trudności w postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. Osoby z autyzmem w odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból. W Polsce wykrywany jest u jednego dziecka na 300; w Wielkiej Brytanii i USA u jednego na 100. ONZ uznał autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy czy AIDS.
Zespół Aspergera to zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu. Osoby cierpiące na to schorzenie mają upośledzoną komunikację, trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, specyficzne zainteresowania, które przyjmują nawet formę obsesji oraz niechęć do zmian. Według lekarzy, chorzy na zespół Aspergera mają zupełnie inne priorytety, niż osoby zdrowe. Mają odmienne zainteresowania, potrzeby emocjonalne i społeczne. Specyficzne dla chorych na zespół Aspergera jest to, że nie potrafią oni rozpoznawać emocji, ani łączyć ich uczuciowo z przeżyciami.