- (Podatek cukrowy - PAP) to jest taka danina na zdrowie, to działanie na rzecz zdrowia – odniósł się Pinkas do pomysłu zawartego w Narodowej Strategii Onkologicznej, która trafiła pod koniec listopada do uzgodnień międzyresortowych i najprawdopodobniej zostanie przyjęta przez rząd. Przewidziano w niej m.in. wprowadzenie podatku cukrowego do końca 2022 roku.

Reklama

Jednak przedstawiciele resortu zdrowia, prezentując w czwartek główne jej założenia dziennikarzom zaznaczyli, że chcieliby wprowadzić go jak najszybciej, by pomóc w kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych. W ten sposób chcą walczyć z otyłością, która zwiększa ryzyko powstawania chorób nowotworowych.

Główny Inspektor Sanitarny wytłumaczył, że w zamyśle wprowadzenia podatku cukrowego nie chodzi o to, by „fiskalizować” obywateli. Zauważył, że to nie jest danina, by Polacy płacili więcej, ale by byli zdrowsi. Jego zdaniem, trzeba odwrócić sposób myślenia.

- Chodzi o to, by ograniczyć spożywanie cukrów w różnego typu napojach. To jest jeden z elementów. Zostało to zbadane na świecie i wszyscy wiedzą, że jest to jeden z powodów otyłości – wyjaśnił.

Reklama

Zaznaczył też, że jest wiele innych niebezpieczeństw związanych z nadmierną ilością cukru w organizmie, np. nowotwory. - Cieszę się, że to (podatek cukrowy – PAP) się zawiera w tej strategii. To jest ważny element walki z nowotworami – zauważył.

Równocześnie podkreślił, że w jego opinii - jako specjalisty zdrowia publicznego - jednym z ważniejszych założeń strategii jest populacyjne szczepienie przeciw wirusowi HPV. - To niezwykła, nowa jakość – dodał.

To także – jak powiedział dalej – wskazuje, że strategia jest kompleksowym dokumentem. Rozpoczyna się od profilaktyki, a kończy na powiększonym dostępie do diagnostyki i terapii onkologicznej opartej na nowych technologiach. Pokazuje w jakim kierunku mamy iść. Określił strategię jako „busolę z azymutem”.

Jego zdaniem, dobrym pomysłem zawartym w strategii onkologicznej jest również walka z paleniem poprzez edukację, ale również podwyższenie akcyzy na wyroby tytoniowe.

Reklama

Strategia zakłada docelowo jej wzrost do poziomu rekomendowanego przez Światową Organizacje Zdrowia, czyli do 75 proc. Dodatkowo - w kontekście walki z paleniem papierosów tradycyjnych, ale również e-papierosów - skupia się na edukowaniu na temat szkodliwych skutków palenia. Autorzy strategii chcą zakazać reklamy i promocji papierosów w miejscach sprzedaży i sprawić, by opakowania stały się jak najmniej atrakcyjne dla klientów. Ponadto w strategii zawarto pomysł, że w każdym województwie powstanie poradnia dla palaczy.