Osoby, które chcą sprawdzić w systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), czy zostały zgłoszone do ubezpieczenia, muszą przyjść do oddziału NFZ z dowodem osobistym.

Reklama

Pracownicy oddziałów będą także odpowiadać na pytania dotyczące ubezpieczeń zdrowotnych, praw pacjenta oraz działania systemu eWUŚ. Będzie można również załatwić wszystkie inne sprawy związane m.in. z leczeniem uzdrowiskowym, Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) i zaopatrzeniem w przedmioty ortopedyczne oraz środki pomocnicze. Będą także dyżurować pracownicy sekcji skarg i wniosków.

System eWUŚ umożliwi placówkom służby zdrowia (mającym umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia) dostęp online do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, który prowadzi NFZ. Pozwoli to na szybkie sprawdzenie, czy osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych posiada uprawnienia.

Dzięki temu pacjenci będą zwolnieni z dotychczasowego obowiązku okazywania dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie (książeczki ubezpieczeniowej lub druku RMUA). Wystarczy, że w szpitalu, przychodni czy gabinecie podadzą swój PESEL i przedstawią dokument potwierdzający tożsamość. W przypadku noworodków i niemowląt do trzeciego miesiąca życia rodzice będą mogli podać swój PESEL.

W sytuacji, gdy w elektronicznym systemie pojawi się komunikat o braku uprawnień, pacjent będzie mógł przedstawić dokument potwierdzający ubezpieczenie (np. druk RMUA). Jednak także bez dokumentów będzie można otrzymać świadczenia na podstawie pisemnego oświadczenia mówiącego o tym, że posiadamy uprawnienie. Oświadczenie podpisane przez pacjenta będzie przesłanką do udzielenia świadczenia oraz do zapłaty świadczeniodawcy przez NFZ.

NFZ będzie sprawdzał wiarygodność złożonych oświadczeń, jeżeli okaże się, że pacjent ma uprawnienie do świadczeń, a nie został zgłoszony do ubezpieczenia przez pracodawcę, nie poniesie żadnych kosztów.