Badanie pokazało, że osoby po 60. roku życia grające w cyfrowe gry-łamigłówki miały większą zdolność do ignorowania „rozpraszaczy”, podczas gdy u osób w tej samej grupie wiekowej grających w gry strategiczne nie zauważono poprawy pamięci ani koncentracji.
Wiadomo, że z wiekiem spadają zdolności poznawcze – w szczególności osłabia się pamięć robocza, czyli zdolność do krótkotrwałego utrzymania w pamięci informacji niezbędnych do innych procesów, np. podejmowania decyzji. Pamięć robocza jest najlepsza pomiędzy 20. a 30. rokiem życia, a potem stopniowo pogarsza się wraz z wiekiem.
Dotychczasowe badania pokazały, że z wiekiem zmienia się także sposób, w jaki utrzymujemy w pamięci informacje. Skłoniło to badaczy do sprawdzenia, czy wpływ różnych aktywności stymulujących mózg, np. grania w gry, różni się w zależności od wieku osób badanych.
Dr Fiona McNab z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Yorku zwróciła uwagę, że dotychczas wiele badań skupiało się na grach akcji, bo uważa się, że szybkie reagowanie, śledzenie celu i tym podobne poprawiają koncentrację i pamięć.
- Jednak nasza nowa analiza sugeruje, że gry akcji nie dają młodym dorosłym znaczących korzyści pod tym względem - dodała.
- Wydaje się natomiast, że elementy strategiczne – planowanie, rozwiązywanie problemów – stymulują pamięć i uwagę u młodych ludzi. Nie widzimy tego efektu u starszych, jednak kolejne badania będą potrzebne, aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Nie możemy wykluczyć, że gry strategiczne są łatwiejsze dla ludzi starszych niż dla młodszych i że to poziom wyzwania jest istotny dla pozytywnego wpływu na pamięć – zaznaczyła dr McNab.
- U seniorów łamigłówki miały niezwykłą właściwość wspierania zdolności umysłowych do tego stopnia, że pamięć i koncentracja ludzi starszych były takie same jak u dwudziestolatków, którzy nie grali w gry logiczne – powiedział dr Joe Cutting, jeden z autorów badania.
W przyszłości naukowcy zamierzają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego różne typy gier wpływają różnie na mózg w zależności od wieku i czy ma to związek z tym, w jaki sposób umysł przechowuje informacje u ludzi starszych.