Napisy na etykietkach wprowadzają zrzeszeni w grupie DrinkWise Australia producenci, którzy wytwarzają około 80 proc. alkoholu sprzedawanego w kraju. Według agencji Associated Press, decyzja w tej sprawie została podjęta, by odeprzeć zarzuty przyczyniania się do nadmiernego picia alkoholu przez Australijczyków.
Pierwsze butelki z ostrzeżeniami już pojawiły się w sklepach. Jak poinformowała Trish Worth z DrinkWise Australia, głównymi adresatami informacji ostrzegawczych jest młodzież i kobiety w ciąży. "Widząc fizycznie dojrzałych nastolatków sądzimy, że są też dojrzali psychicznie, ale tak nie jest" - powiedziała Worth. "Musimy zmienić silnie zakorzenione w Australii wyobrażenia na temat kultury picia alkoholu".
Treść trzech głównych informacji na etykietach to: "Dzieci i alkoholu się nie miesza" ("Kids And Alcohol Don't Mix"), "Najbezpieczniej nie pić podczas ciąży" ("It is Safest Not to Drink While Pregnant") i "Czy twoje picie rani ciebie lub innych?" ("Is Your Drinking Harming Yourself or Others?").
Grupa DrinkWise Australia została utworzona w 2005 roku, by zmienić wizerunek Australijczyków jako osób nadużywających alkoholu. Według DrinkWise, przeciętny Australijczyk zaczyna pić alkohol mając 15 i pół roku, a ponad 1/4 wszystkich osób w wieku 14-19 lat co najmniej raz w miesiącu nadużywa alkoholu.
Tradycja picia alkoholu w Australii sięga końca XVIII wieku, kiedy pierwsi osadnicy - brytyjscy skazańcy i ich strażnicy - hucznie świętowali koniec ośmiomiesięcznej podróży morskiej do kolonii. Wydarzenia te upamiętnia Dzień Australii, który świętowany jest 26 stycznia.
Przepisy o konieczności zamieszczania informacji ostrzegawczych na etykietach butelek z napojami alkoholowymi funkcjonują w 14 innych krajach, w tym w USA.