NFZ podał, że w dni świąteczne w razie przeziębienia, bólu brzucha czy gorączki można szukać pomocy w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia, i całodobowo w weekendy i święta. Nie są potrzebne skierowania i wcześniejsze rezerwacje, nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego pacjenta przyjmie każda placówka nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, nawet poza jego miejscem zamieszkania.

Reklama

Jak działa nocna i świąteczna opieka zdrowotna?

Wyjaśniono, że nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna. Dyżurujący lekarz udzieli porady: w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.

Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać m.in. w razie nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia, istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Gdzie się udać lub zadzwonić, by uzyskać pomoc medyczną?

Adresy placówek, w których można uzyskać pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, są na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

NFZ podał, że w czasie świąt można również uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800-137-200. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia należy wezwać zespół ratownictwa medycznego. Za pośrednictwem infolinii można otrzymać poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Konsultacje prowadzone są w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim i migowym od 18.00 do 8.00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku), przez całą dobę (w soboty, niedziele i w dni ustawowo wolne od pracy). Można uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W razie stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Reklama

NFZ podkreśla, że w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć i szpitalne oddziały ratunkowe (SOR).

Zasady przyjęć na SOR-ze

- SOR-y i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. W przypadku SOR-u i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny – przekazał NFZ.

Do SOR-u pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania. NFZ zastrzegł, że pomoc medyczna w izbach przyjęć i w szpitalnych oddziałach ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego czy u lekarza poradni specjalistycznej.

- Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego – podano.

Adresy i dane kontaktowe do SOR-ów i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112 lub 999 i wezwać zespół ratownictwa medycznego.

- Wzywamy zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w naszym otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha– wyliczono.

Jednocześnie NFZ zachęca do zainstalowania aplikacji mobilnej mojeIKP. - W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie – podaje NFZ. Aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy.

Z konsultantem NFZ można skontaktować się przez 24 godziny na dobę pod numerem telefonu 800-190-590. Poinformują o pomocy medycznej w czasie świąt i podpowiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.