W związku z uroczystością Wszystkich Świętych, NFZ w komunikacie przekazanym w poniedziałek, 31 października, wskazuje, gdzie można znaleźć pomoc medyczną.

Reklama

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - bezpłatny numer

Jak zaznaczono, w sytuacji nagłej choroby należy skorzystać z najbliższego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza przez telefon można uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 (Teleplatforma Pierwszego Kontaktu). Natomiast w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia należy wezwać zespół ratownictwa medycznego.

NFZ podkreśla, że w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia można skorzystać z pomocy medycznej w całym kraju, niezależnie od tego, gdzie dana osoba mieszkasz na stałe.

Reklama

- Całodobowo w święta ustawowo wolne od pracy, w weekendy oraz w dni powszednie od godziny 18.00 do 8.00 rano następnego dnia, możesz skorzystać z pomocy medycznej w dowolnym punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej - zaznaczono w komunikacie.

Punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej

Wyjaśniono, że w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent otrzyma świadczenia medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. NFZ zachęca, aby skorzystać z pomocy w sytuacji nagłego zachorowania, pogorszenia się stanu zdrowia, bólu głowy czy brzucha, które nie ustępują pomimo przyjęcia leków przeciwbólowych. Zwłaszcza, jeśli dolegliwości te dotyczą małych dzieci lub osób starszych - wskazano w komunikacie.

Poinformowano, że adresy i dane kontaktowe do punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Zwrócono uwagę, że zamiast wizyty u lekarza w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, można również skorzystać z konsultacji telefonicznej. Pielęgniarka, położna i lekarz dyżurują pod bezpłatnym numerem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu pod numerem 800 137 200 - w nocy w dni powszednie od godziny 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w weekendy i święta - wskazał NFZ.

E-recepta i e-zwolnienie po skorzystaniu z TPK

Wyjaśnił, że na TPK, jeśli będzie to konieczne, pacjent otrzyma e-receptę lub e-zwolnienie. Aby skorzystać z porady telefonicznej z medykiem, który dyżuruje na TPK, można również wypełnić formularz internetowy.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu obsługuje pacjentów w kilku językach, m.in. polskim, angielskim i ukraińskim - poinformowano.

Kiedy jechać na SOR?

W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR).

NFZ przypomniał, że SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Jak zaznaczono, w przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny.

Do tych placówek pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania - dodano.

NFZ podkreśla, że pomoc medyczna w izbach przyjęć, czy Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego, czy lekarza poradni specjalistycznej. Wyjaśniono, że pomoc ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany, albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego - czytamy w komunikacie.

Co w sytuacji nagłego zagrożenia życia lub zdrowia?

Przypomniano, że w sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 999, lub 112 i wezwać zespół ratownictwa medycznego. Wyjaśniono, że zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.

NFZ zaapelowało, aby wezwać taki zespół w przypadku, kiedy ktoś z otoczenia straci np. przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.

Przekazano, że bezpłatna i całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia działa pod numerem 800 190 590 przez 24 godziny na dobę, również w dni świąteczne. Pracujący tam konsultanci udzielają informacji na temat pomocy medycznej w czasie dni świątecznych.