"Od 26 października ruszamy z ankietą oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu. Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na 9 pytań dotyczących jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia. Z góry dziękuję za poświęcony czas" - napisał szef resortu zdrowia.

Reklama

Pacjenci będą odpowiadali kolejno na pytania: czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu, zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami, zapewnił wsparcie emocjonalne, włączał pacjenta w decyzję o leczeniu, jaka była jakość wyżywienia, czy komunikacja była zrozumiała, czy bezpośrednie otoczenie było czyste, czy w nocy była cisza i jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala? Pacjenci ocenią wymienione obszary w skali od 0 do 10.

By poznać opinie pacjentów...

Jak podał na swojej stronie internetowej Narodowy Fundusz Zdrowia ankieta powstała, aby poznać opinie pacjentów i dziedziny wymagające poprawy. Badanie jest pilotażem. Fundusz zaznaczył, że ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach, dlatego też tym cenniejsze – jak zaznaczył – są opinie pacjentów, którzy zgodzą się na badanie ankietowe.

Reklama

"W codziennym pośpiechu bardzo trudno, zwłaszcza w trakcie walki o swoje zdrowie, znaleźć czas na krótką rozmowę. Liczymy jednak, że dla wspólnego dobra pacjentom uda się wygospodarować kilka minut, by odpowiedzieć na pytania ankietera. Wszystkim pacjentom bardzo dziękujemy za poświęcony nam czas i udział w ankiecie" – podkreślił fundusz. Ankieta jest anonimowa.

Reklama

"Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń" – wyliczył NFZ.

W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów pod numerem 800-190-590 (Telefoniczna Informacja Pacjenta).

"Prosimy, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800-190-590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości" – podsumował NFZ.