Po co nam sen?

Reklama

Statystycznie każdy człowiek przesypia ok. 20 lat swojego życia! Warto więc zadbać o to, aby wykorzystać ten czas jak najbardziej efektywnie. Brak snu może prowadzić do wielu zaburzeń. Bez niego mózg i ciało nie może w pełni wypocząć ani odpowiednio się zregenerować. Metabolizm zaczyna szwankować a zdolność skupienia i koncentracji znacznie spada. Jeśli taki stan znacznie się przedłuża, może doprowadzić do spadku ogólnej formy i wydolności organizmu a nawet do powstania wielu cięższych chorób.

Obecnie szacuje się, że na bezsenność cierpi ok. 20% Europejczyków. Powodów tej przypadłości jest wiele, ale najczęściej głównym podłożem są problemy w życiu prywatnym, stres i napięcie związane z pracą, oraz zdarzenia, którym towarzyszą silne stany emocjonalne.

Bezsenność to nie tylko problemy z zaśnięciem. Do zaburzeń snu zalicza się również częste budzenie się w nocy, zbyt wczesne przebudzanie się rano jak również problem z ponownym zaśnięciem. Ciekawostką jest, że problem ten dotyczy dwukrotnie częściej kobiet niż mężczyzn.

Gdy zmagasz się z bezsennością…

Sen powinien być czasem odprężenia i odpoczynku. Żeby tak się stało, musimy o to zadbać. Nie jest to trudne, ale wymaga od nas wprowadzenia kilku istotnych zmian oraz rezygnację z niektórych dotychczasowych przyzwyczajeń.

 Wstawaj codziennie o tej samej godzinie. Nasz organizm lubi systematyczność, warto też wyznaczyć sobie stały rozkład dnia i wszystko wcześniej zaplanować.
 Jedz regularne posiłki. To ważne aby nie zaburzać procesów metabolicznych. Pamiętaj też, żeby nie objadać się na noc. Pełny żołądek może być przyczyną problemów z zaśnięciem. Ostatni posiłek dobrze jest zjeść 3 godziny przed snem, warto też zadbać, aby był on lekkostrawny.
 Nie pij alkoholu. Szczególnie bezpośrednio przed położeniem się do łóżka. Zrezygnuj również z coli, kawy oraz innych napojów zawierających kofeinę.
 Przygotuj organizm do snu. Dobrze jest wziąć ciepłą kąpiel. Dodatek odpowiednich olejków aromatycznych ułatwia zasypianie i działa odprężająco;
 Zrezygnuj z wieczornych ćwiczeń. Wzmożony wysiłek fizyczny pobudzająco.
 Zadbaj o komfort snu. Ludowe przysłowie mówi „jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz” i jest w tym dużo prawdy. Nasze łóżko powinno być wygodne, a pościel świeża. Dobrze jest też przed snem wywietrzyć sypialnię i to niezależnie od pory roku. Świeże powietrze ułatwia zasypianie.
 Wypij herbatkę wspierającą dobry sen, np. Pukka Night Time.