W tym roku świętu towarzyszy hasło „Pewnego dnia…”. Odnosi się ono do planów, życzeń i marzeń osób dotkniętych tą chorobą oraz ich bliskich. 28 maja godz. 12.00 w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich w Warszawie odbędzie się konferencja, podczas, której nastąpi inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej "SM - Walcz o Siebie".

Reklama

Stwardnienie rozsiane, w skrócie SM, to przewlekła i nieuleczalna choroba autoimmunologiczna ośrodkowego układu nerwowego. Sprawia ona, że dochodzi do uszkodzenia otoczki mielinowej wokół wypustek komórek nerwowych. W konsekwencji niemożliwe staje się prawidłowe przekazywanie impulsów wzdłuż dróg nerwowych w mózgowiu i rdzeniu kręgowym. Termin"stwardnienie rozsiane" odnosi się do rozsiania procesu patologicznego w różnych miejscach.

Do objawów SM należą między innymi, zaburzenia ruchu, czucia, i równowagi, a nawet widzenia. Następują też zmiany nastroju, objawy psychiatryczne, a niejednokrotnie chorzy odczuwają przewlekłe zmęczenie.

Choroba ma najczęściej przebieg wielofazowy, z okresami zaostrzeń i poprawy. Po raz pierwszy została opisana w 1868 roku przez Jeana-Martina Charcota, francuskiego lekarza, neurologa, jednego z twórców psychiatrii.

Na świecie na stwardnienie rozsiane cierpi 2,5 miliona osób, z czego 500 tysięcy to mieszkańcy Europy. SM dotyka najczęściej osób młodych, między 20. a 40. rokiem życia. Z badań wynika, że 80 procent chorych odczuwa pogorszenie jakości życia związane z codziennymi, prozaicznymi trudnościami.

Światowy Dzień SM został ustanowiony przez Międzynarodową Federację Stwardnienia Rozsianego oraz krajowe towarzystwa zrzeszające chorych i ich bliskich. W tym roku jest obchodzony po raz szósty.

Tegorocznej kampanii "SM - Walcz o siebie" przyświeca hasło: "Musisz walczyć, bo stawką jest Twoje życie...". Pojawi się ono między innymi w telewizji, radiu, prasie, internecie, na ulicznych reklamach, w autobusach i tramwajach. Powstał też 30-sekundowy spot filmowy, którego bohaterami są pacjenci z SM.

Reklama

Według twórców akcji, codzienna walka ze stwardnieniem rozsianym wymaga od chorych takich cech charakteru, jak determinacja, odwaga i wytrwałość. Jest ona trudna, ponieważ przebiegu SM nie można przewidzieć, a każdy pacjent może mieć inne objawy. Kampania jest skierowana do pacjentów, a także całego społeczeństwa. Ma zwiększać świadomość na temat trudności i ograniczeń, z jakimi na co dzień borykają się chorzy i wywoływać dyskusję dotyczącą ich sytuacji w naszym kraju. Jak wynika z badań, z SM zetknął się co czwarty Polak, a ponad 20 procent z tej grupy dowiedziało się o chorobie od innych osób - rodziny i znajomych.

Całe przedsięwzięcie jest realizowane we współpracy z Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego, Fundacją NeuroPozytywnymi i Fundacją Urszuli Jaworskiej. Wspiera je także Polskie Towarzystwo Rehabilitacji Neurologicznej. Patronują mu dwie międzynarodowe organizacje - European Multiple Sclerosis Platform oraz Multiple Sclerosis International Federation, a także Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.