Najlepiej byłoby, abyś pewnego dnia powiedział sobie "koniec z fajkami" i wyrzucił wszystkie paczki papierosów lub nie kupił nowych. W rzeczywistości takie rzucanie palenia udaje się niewielu (ale udaje się!). W większości przypadków pożegnanie papierosów wiąże się z konkretnym działaniem, ograniczaniem palenia, przyjmowaniem leków lub podjęciem terapii. Opcji jest wiele. Warto wybrać najlepszą dla siebie.

Reklama

Lekarze i byli palacze przekonują, że pomocne w rzucaniu palenia jest stopniowe ograniczanie liczby wypalanych papierosów. Polega ono na rezygnowaniu z palenia w określonych sytuacjach, np. odwlekanie chwili zapalenia porannego papierosa lub zaprzestanie palenia w czasie pracy. W efekcie łatwiej jest potem definitywnie rzucić palenie, choćby z dnia na dzień.

Choć nie istnieje farmaceutyk, który sam z siebie pokonuje nałóg tytoniowy, to są leki, które pomagają rzucić palenie. Ich zadaniem jest łagodzenie objawów głodu nikotynowego oraz zmniejszenie zapotrzebowania na nikotynę. Możesz wybierać spośród tabletek, gum, plastrów, inhalatorów, które zawierają minimalną dawkę czystej nikotyny (bez innych szkodliwych substancji, jakie znajdują się w papierosie). To tzw. nikotynowa terapia zastępcza, która z powodzeniem stosowana jest od ponad 20 lat, zwłaszcza u osób, które są fizjologiczne uzależnione od nikotyny. Pamiętaj, że skuteczność terapii nikotyną w dużej mierze zależy od prawidłowej techniki stosowania, której opis znajdziesz na ulotce dołączonej do opakowania preparatów.

Oprócz nikotynowej terapii zastępczej możesz zdecydować się na przyjmowanie leków (większość z nich na receptę), tj. Tabex z cytyzyną, która jest substancją o działaniu zbliżonym do nikotyny. Albo wybrać Zyban, który zawiera aktywny składnik bupropion zamiast nikotyny. Pomocny może okazać się także środek roślinny - Tobacoff, który zmienia smak, zapach dymu tytoniowego i odczucia dotykowe w ustach, czyli pomaga odzwyczaić się od palenia. Natomiast Champix zawiera wareniklinę, która poprzez działanie na mózg zmniejsza głód nikotynowy, jak również zmniejsza uczucie przyjemności związane z paleniem.

Spośród niekonwencjonalnych metod rzucania papierosów dużą popularnością cieszy się hipnoza (opiera się na sugestii sprzyjającej odrzuceniu papierosów) i akupunktura (nakłucie tych miejsc na ciele, które wiążą się z odczuwaniem przyjemności bez konieczności sięgania po papierosa).

Byli palacze zachwalają także bardzo modną (i zarazem skuteczną) metodę Carra. To spotkania terapeutyczne (tzw. sesje), na których palacze uczą się rzucania papierosów metodą Allen Carr’ s Easyway To Stop Smoking. Sesje odbywają się w kilkuosobowych grupach. Zadaniem prowadzącego terapeuty jest uświadomienie palaczom, że nie są wolnymi ludźmi, bo rządzi nimi nikotyna.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>