Kampania "Męska Sprawa", zainicjowana w Warszawie skierowana jest do mężczyzn chorujących oraz zagrożonych zachorowaniem na raka gruczołu krokowego, a także ich rodzin i najbliższych. Jej ideą jest zapewnienie osobom z grupy podwyższonego ryzyka dostępu do rzetelnych informacji, by mogli świadomie kontrolować stanzdrowia i przeciwdziałać skutkom choroby.
Jak mówił dr Roman Sosnowski z Centrum Onkologii w Warszawie jednym z najważniejszych elementów kampanii jest podkreślenie roli lekarzy i pielęgniarek nie tylko w terapii, ale i budowaniu z pacjentem relacji opartej na zrozumieniu i zaufaniu. Mężczyzna chory lub zagrożony zachorowaniem potrzebuje wsparcia i opieki ze strony rodziny, partnerki życiowej oraz przyjaciół. Tym ważniejsze jest poznanie i zrozumienie medycznych oraz psychologicznych aspektów leczenia.
W ośrodkach edukacyjnych pacjenci, w trakcie wizyt lekarskich będą mogli uzyskać szczegółowe informacje dotyczące raka gruczołu krokowego od lekarza-edukatora (specjalisty z zakresu urologii) oraz korzystać z konsultacji z pielęgniarkami. Będą się odbywały spotkania edukacyjne dla pacjentów, ich rodzin i przyjaciół. Czynna będzie infolinia z dyżurami seksuologów i psychoonkologów. Z informacji przekazanych ze stowarzyszenia "Gladiator" wynika, że duża część dzwoniących na telefon zaufania dla chorych na raka prostaty to bliskie im kobiety.
Raka prostaty w Polsce diagnozuje się codziennie u 20 mężczyzn. Do czynników ryzyka zalicza się przede wszystkim wiek oraz czynnikigenetyczne, ale także otyłość, siedzący tryb życia i dietę bogatą w tłuszcze, a ubogą w warzywa i owoce.
Jak wyjaśnił prof. Tomasz Demkow, kierownik Kliniki Nowotworów Układu Moczowego Centrum Onkologii w Warszawie, rak prostaty to nowotwór o skrytym przebiegu. Objawy, na przykład bóle kości pojawiają się dopiero wtedy, gdy doszło już do przerzutów.
Rak prostaty jest rozpoznawany coraz częściej, co wynika między innymi z rozwoju metod diagnostycznych. Jednak najtańsze i najprostsze nadal jest badanie per rectum, czyli palcem wprowadzonym do odbytnicy pacjenta. Wyczuwa się wtedy raka jako twardy, niebolesnyguzek. Niestety, metoda ta jest mało popularna - jako nieprzyjemna i krępująca zarówno dla lekarza, jak i pacjenta.
Dzięki wprowadzeniu badania PSA (określanie poziomu antygenu swoistego dla prostaty), wykrywanie raka tego narządu jest znacznie łatwiejsze - udaje się to teraz o 5-6 lat wcześniej. To ważne zwłaszcza w przypadku osób z agresywną postacią raka, którym wczesne usunięcienarządu może uratować życie. Na szczęście w większości przypadków nowotwór ten rozwija się powoli, a nawet w przypadku przerzutów 30 procent chorych ma szanse przeżyć 5 lat (podczas gdy w przypadku raka płuca odsetek te wynosi 1,3 proc.). Duża część chorych na raka prostaty umiera w wiele lat po postawieniu rozpoznania, z całkiem innego powodu.
Opieką merytoryczną objęło kampanię Polskie Towarzystwo Urologiczne, partnerem jest Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Prostaty, Nerek, Pęcherza i Jąder im. T. Koszarowskiego "Gladiator", a sponsorem - firma AstraZeneca Pharma Poland. Ambasadorem kampanii został Krzysztof Krauze, reżyser i scenarzysta filmowy, który na raka gruczołu krokowego choruje od 5 lat. Z własnego doświadczenia wie, jak ważne dla przeżycia są postawa i wola przeżycia chorego - ale też współpraca z lekarzem i szpitalne otoczenie.
Spotkania edukacyjne dla mężczyzn chorych na raka prostaty oraz zagrożonych zachorowaniem, ich rodzin i najbliższych odbędą się na terenie całej Polski na przełomie czerwca i lipca br. Terminy spotkań oraz listę miast, w których się odbędą można znaleźć na stronie internetowej www.gladiator-prostata.pl/kampania.