Badanie ankietowe przeprowadzili w kwietniu 2020 r. specjaliści z Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka pod przewodnictwem dr n. społ. Anny Dzielskiej. Objęto nim 2408 nastolatków z całej Polski w wieku 11-18. Młodzi ludzie udzielali odpowiedzi na pytania o obawy i problemy związane z pandemią COVID-19.
Okazało się, że największym problemem dla młodych ludzi był brak możliwości spotkania się ze znajomymi – odpowiedziało tak ok. trzy czwarte ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się obawy o zdrowie bliskich – wskazało na nie 70 proc. młodych ludzi; na trzecim był brak możliwości wyjazdu poza miejsce zamieszkania – ponad 60 proc. Dla 60 proc. nastolatków nuda w czasie pandemii stanowiła bardzo duży problem. Jedynie jedna czwarta wskazała, że boi się zarażenia wirusem SARS-CoV-2, który powoduje COVID-19.
Ponieważ młodzi ludzie więcej czasu spędzali w domu, wzrosła ich aktywność w internecie - blisko 40 proc. respondentów wskazało na wzrost swojej aktywności w mediach społecznościowych, co można tłumaczyć m.in. tym, że brak możliwości spotkań w rzeczywistości młodzież rekompensowała spotkaniami online.
Najważniejszą potrzebą młodzieży w czasie pandemii okazało się być posiadanie komputera – odpowiedzi takiej udzieliło ok. 70 proc. badanych. Niewiele mniejszy odsetek (67 proc.) wskazał na potrzebę wsparcia od innych, a nieco ponad 60 proc. także na poczucie, że jest się potrzebnym innym ludziom.
Ponad połowa młodzieży pomaga w sprzątaniu i gotowaniu, 48 proc. pomaga w zajmowaniu się rodzeństwem, a 67 proc. regularnie utrzymuje kontaktu z osobami w izolacji. Ponad 40 proc. oceniła, że może pomóc innym w nauce obsługi komputera.
53 proc. ankietowanych oceniło, że potrzebuje wiedzy, gdzie zwrócić się z problemami, a 34 proc. potrzebowało rozmowy z bliskimi na temat COVID-19. Nastolatki wolały rozmawiać o tym z rodzicami, opiekunami i nauczycielami zamiast z rówieśnikami.
Co ważne, blisko 60 proc. ankietowanych wskazało na wyższe wymagania w szkole niż dotychczas, a 32 proc. narzekało na brak możliwości skonsultowania zadań szkolnych. Optymistyczne jest to, ze trzy czwarte młodzieży nie narzekało na problem brak wsparcia szkolnego ze strony rodziców.
Jak skomentowała cytowana w informacji prasowej prezes Fundacji Instytutu Matki i Dziecka, dr nauk o zdrowiu Dorota Kleszczewska, poznanie potrzeb i lęków młodych ludzi pomogło opracować materiały graficzne skierowane do młodzieży, dostępne w kanałach społecznościowych IMiD. Zawierają one rzetelne informacje poparte badaniami naukowymi i zasadami bezpieczeństwa, zalecanymi przez specjalistów IMiD. Można je pobrać stronie Instytutu zakładce „Aktualności”: http://www.imid.med.pl/pl/aktualnosci/zostan-w-domu.
- Dzięki zaangażowaniu młodych w badanie mogli oni sami wskazać, który kanał komunikacji jest dla nich najbardziej odpowiedni. W ten sposób udało się dotrzeć do blisko 100 tys. osób z tej grupy wiekowej, a to dopiero połowa naszej kampanii - podsumowała prof. Anna Fijałkowska, zastępca dyrektora ds. Nauki.