Lalki i pluszowe zabawki przegrywają z tuszem do rzęs i szminką - alarmują pediatrzy, którzy podali, że w ostatnich latach o 17 procent wzrosła liczba infekcji skórnych i poważnych reakcji alergicznych wśród dziewczynek poniżej 12. roku życia.

Powód jest ich zdaniem niemal zawsze ten sam: kontakt z kosmetykami bądź wręcz ich nadużywanie. W dyskusję na ten temat, która towarzyszy krajowemu Kongresowi Pediatrów w Genui, włączyli się także psycholodzy. Wskazują oni na to, że często odpowiedzialność ponoszą matki, postrzegające swoje córki, jakie ich "mini alter ego". Wygląd córek staje się w ten sposób projekcją ich własnych pragnień.

Reklama

Dzieci stają się "małymi dorosłymi" kształtowanymi przez rodziców, co z kolei skrzętnie wykorzystuje marketing. Reklamy kierowane teoretycznie do dzieci trafiają przede wszystkim do matek, które kupują córkom wszystko, co może je upiększyć.

Zjawisko to wymaga nieustannego monitoringu i czujności - stwierdził prezes federacji pediatrów Giuseppe Mele.