Spot zrealizowany w ramach zwycięskiego projektu jest utrzymany w konwencji filmu gangsterskiego. W humorystyczny sposób przedstawia on historię jednej z rodzin mafijnych. Jej członkowie na co dzień otoczeni władzą i pieniędzmi wszędzie czują się bezpieczni. Ich codzienna rutyna związana ze zbieraniem haraczy i spożywaniem obfitych posiłków zostaje nagle zakłócona, gdy ich szef otrzymuje tajemniczą groźbę: "Idę po ciebie, don Pablo. W tym roku załatwiłem już 14 tysięcy bardziej niewinnych niż ty". A ponieważ wróg zaczyna jednocześnie dobijać się do tylnych drzwi główny mafioso wzywa posiłki, które mają "zabezpieczyć tyły".

Zaskakująca puenta ujawnia, że wrogiem, przed którym trzeba się tak chronić jest rak jelita grubego, na którego co roku zapada w Polsce ponad 15 tys. kobiet i mężczyzn, a ponad 12 tys. umiera z jego powodu (dane z 2009 r.).

Autorki pomysłu - uczennice z Zespołu Szkół Technicznych "Mechanik" w Jeleniej Górze - chcą w ten sposób przekonywać ludzi, że jest to nowotwór, który może dotknąć każdego z nas, a najskuteczniejszą metodą walki z nim jest profilaktyka - tj. regularne wykonywanie kolonoskopii.

To badanie jelita grubego przy pomocy wziernika zakończonego kamerą pozwala wykryć i od razu usunąć zmiany nowotworowe o charakterze łagodnym, tzw. polipy gruczolakowate, które z czasem mogą rozwinąć się w raka.

Zwycięski koncept wyróżnia kreatywne i lekkie podejście do problemu, jakim jest niska świadomość społeczna nt. profilaktyki nowotworu jelita grubego. Przekaz kampanii jest spójny, a użyte narzędzia sprawiają, że zapada w pamięć. (...) Wierzę, że ta kampania realnie wpłynie na postawy Polaków - ocenił dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii, która jest organizatorem programu.

Jak powiedziała w rozmowie z PAP liderka zwycięskiego zespołu Paulina Małolepsza, pomysł na kampanię był efektem burzy mózgu wszystkich jego członkiń. Chciałyśmy przedstawić problem tego nowotworu w nieco zabawny sposób. Co ważne, nasz pomysł spotkał się pozytywnymi reakcjami wśród starszych osób, którym go pokazałyśmy - tłumaczyła. Oprócz niej w skład drużyny weszły: Izabela Bardyga, Laura Frenczko i Magdalena Konieczek. Opiekowała się nimi nauczycielka Iwona Janicka.

Spot na bazie scenariusza zespołu z Jeleniej Góry będzie emitowany w ogólnopolskich mediach, kinach i outdoorze do końca 2012 roku.

Myślę, że wiedza na temat nowotworów i ich zapobieganiu, jaką zyskałyśmy biorąc udział w tym programie zaowocuje w przyszłości. Ważne jest również to, że już teraz możemy się nią dzielić z najbliższym otoczeniem, w tym z rodzicami i dziadkami - powiedziała Małolepsza. Według niej edukację na temat nowotworów złośliwych warto zaczynać już w szkole średniej - w liceum i technikum.

W V edycji programu "Mam Haka na Raka" przyznano też wyróżnienia w czterech innych kategoriach: Nagrodę Mediów, którą przyznał Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, Nagrodę Studentów Medycyny i Zdrowia Publicznego, nagrodę w kategorii specjalnej za działania lokalne, którą przyznał Związek Powiatów Polskich oraz Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich oraz Nagrodę Hakowicza, której laureatów wybrali zwycięzcy poprzednich edycji programu.

Młodzież biorąca udział w V edycji rozdała łącznie blisko 313 tys. ulotek, dotarła ze swoim przekazem do niemal 140 tys. osób oraz zebrała ponad 113 tys. podpisów pod deklaracją "Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego".

Jesienią 2012 r. ruszy VI edycja "Mam Haka na Raka", która tym razem poświęcona będzie czerniakowi. Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie internetowej: www.mamhakanaraka.pl.