Naukowcy z Liverpool University mają ostrzeżenie dla kobiet w ciąży, które cierpią na epilepsję. Przyjmowany przez nie lek zawierający walproinian sodu (np. Epilim) może powodować wyższe ryzyko autyzmu u dziecka.

Do tych wniosków doszli po przeanalizowaniu danych 528 kobiet mieszkających w Wielkiej Brytanii. Połowa z nich chorowała na epilepsję. Pacjentki w czasie ciąży przyjmowały leki na epilepsję, zawierające różne substancje, w tym także walproinian sodu. Następnie ich dzieci były trzy razy poddawane badaniom w ciągu pierwszych sześciu lat życia.


Okazało się, że dzieci matek przyjmujących lek z walproinianem sodu, były bardziej zagrożone nie tylko autyzmem, ale i nadpobudliwością psychoruchową i dyspraksją.

Jak przyznaje autorka badania, dr Rebecca Bromley: Jeśli walproinian sodu jest lekiem z wyboru, chore kobiety powinny otrzymywać jak najwięcej informacji o ewentualnych skutkach ubocznych, aby móc świadomie podjąć decyzję. I dodaje: Ale w żadnym wypadku chore nie powinny tak po prostu przerywać leczenia z obawy o szkody, jakie lek mógłby wywołać u rozwijającego się dziecka.

Wyniki tego małego badania zostały opublikowane na łamach "Journal of Neurology Neurosurgery and Psychiatry".

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>